s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Sukupolvenvaihdosten onnistumi…

Sukupolvenvaihdosten onnistuminen on yhteinen haaste

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK
Perheyritysten Liitto:

SAK ja Perheyritysten Liitto ovat syksystä 2002 lähtien käyneet vuoropuhelua suomalaisten työntekijöiden aseman ja suomalaisessa omistuksessa olevien yritysten toimintaedellytysten vahvistamisesta. Suomalaisen työn ja pääoman pärjääminen laajentuneessa EU:ssa ja globalisoituvassa maailmantaloudessa onkin yhä suurempi yhteinen haaste.

Lähivuosina toteutuu työpaikoilla ja yrityksissä suuri sukupolvenvaihdos. Sen onnistunut läpivienti on mittava tehtävä sekä omistajille, yritysjohdolle että henkilöstölle. Kaikki kokevat murroksessa aitoa epävarmuutta. Siksi tarvitaan lisää ennustettavuutta, turvallisuutta ja vakautta. Viisaasti toimien muutostilanteet voidaankin kääntää uhkasta mahdollisuudeksi. Avainasemassa on keskinäinen luottamus ja aito yhteistoiminta yritystasolla.

Sukupolvenvaihdosten onnistuminen niin, että turvataan sekä yritystoiminnan jatkuminen että henkilöstön työpaikat on SAK:n ja Perheyritysten Liiton yhteinen tavoite. Eduskunnan hyväksymät huojennukset sukupolvenvaihdosten verokohteluun edistävät tätä päämäärää. Ne turvaavat osaltaan paitsi omistajuuden myös työsuhteiden jatkuvuutta sekä yritysten kasvuedellytyksiä. Järjestöt jatkavat vuoropuhelua ja hyvien esimerkkien kartoittamista perheyritysten sukupolvenvaihdosten toteuttamisesta.

Suomalaisen yhteiskunnan vahvuuksiin kuuluu kyky neuvotella ja sopia. Järjestöt arvostavat molemminpuolista järjestäytymistä ja sopimista työmarkkinoilla sekä ajan haasteisiin vastaamaan kykenevää kolmikantayhteistyötä valtiovallan ja työmarkkinajärjestöjen kesken. SAK osallistuu näihin neuvotteluihin työntekijäpuolen sopimusosapuolena.

Perheyritysten Liitto ei ole työmarkkinaosapuoli, eikä sellaiseksi pyri. Liiton jäsenyritykset ovat valtuuttaneet perinteiset työnantajajärjestöt sopimaan puolestaan työehdoista. Liitto edustaa sen sijaan omistajanäkökulmaa ja määräysvaltaa suomalaisesti omistetuissa perheyrityksissä, jotka ovat merkittäviä työllistäjiä ja toimivat kasvuhakuisesti sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla.

Järjestöt katsovat, että jatkossakin suomalaisten hyvinvoinnin voi taata vain vahva, kilpailukykyinen kansantalous ja sen kasvu. Siksi Suomen pitää olla tulevaisuudessakin hyvä ja kilpailukykyinen paikka tuotannon sijoittua, palkansaajien elää ja omistajien yrittää ja omistaa.

Yritystoiminnan kansainvälistyminen on tosiasia ja ehto kasvuyritysten menestymiselle. Mutta on tärkeää, että päätösvalta kansalaisten elämään ratkaisevasti vaikuttavissa talous- ja työmarkkina-asioissa säilyy myös omistuksen kautta vahvana kotimaassa. Suomesta ei saa tulla pelkkä tytäryhtiötalous. Kasvollinen ja vastuullinen perheyrittäjyys ja siihen liittyvä pitkäaikainen omistus voi osaltaan tukea tätä tavoitetta.

Keskusteltaessa Suomen verojärjestelmästä todettiin yhteisesti, että sijoittaminen kotimaiseen työllistävään yrityspääomaan edistää parhaiten työllisyyttä ja hyvinvointiyhteiskunnan perustaa. Yritysvarallisuuden yhdenvertainen verokohtelu muiden varallisuuden sijoitusmuotojen kanssa edistäisi investointeja ja tukisi parhaiten asetettua työllisyystavoitetta.

Lisätietoja:
Apulaisjohtaja Matti Viialainen, SAK, puh. (09) 7721 323 tai 040 760 6250