Stora Enso suostuu neuvottelemaan Norrsundetin sellutehtaan myynnistä

07.12.2007 09:45
SAK

Ruotsissa Norrsundetin sellutehtaan yli 300 työntekijää on käynyt lokakuusta lähtien samantapaista kamppailua työpaikkojensa puolesta kuin Stora Enson Kemijärven sellutehtaan työläiset. Molemmat tuotantolaitokset ovat yhtiön lokakuussa julkistamalla lopettamislistalla.

Kumpikaan tehdas ei ole myytävänä, vaan tarkoitus on sulkea ne lopullisesti, Stora Enso viestitti vielä joulukuun alussa. Silloin yhtiö perui tapaamisen Norrsundetista kiinnostuneen sijoittajaryhmän edustajan kanssa.

Keskiviikkona Ruotsin tilanne muuttui. Stora Enso ilmoitti olevansa vuoropuhelussa ruotsalaisen sijoittajan Lennart Holmin ja hänen edustamansa ranskalaisen sijoitusyhtiön PAI Partnersin kanssa.

Ammattiliitto Pappers on vaatinut Stora Ensoa turvaamaan tehtaan toiminnan jatkumisen myymällä laitos ostohaluiselle sijoittajalle. Pappers on korostanut, että Stora Enson perustelut myynnin vaikutuksesta raaka-aineesta käytävään kilpailuun eivät pidä paikkaansa. Pappersin mukaan Holmin ja ranskalaisyhtiön ulottuvilla on raaka-aineen hankintaa koskeva vaihtoehto, joka ei olisi ristiriidassa Stora Enson liiketoiminnan kanssa.

Stora Enson raaka-aine- ja sellutoiminnoista vastaava johtaja Elisabet Salander Björklund totesi torstaina Dagens Arbetessa, että yhtiö on suuntautunut Norrsundetin sulkemiseen mutta voi harkita myyntiä toisenlaista toimintaa harjoittavalle taholle.

- Minun on vaikeata nähdä, mitä raaka-ainetta Lennart Holm ajattelee. Nyt olemme kuitenkin sopineet tapaamisesta ja saamme kuulla, mitä hän esittää, Salander Björklund sanoo.

Stora Enson laskelman mukaan Norrsundetin tehtaan sulkeminen olisi yhtiölle taloudellisesti edullisempaa kuin sen myyminen sijoittajalle, joka jatkaisi selluntuotantoa.