Soppaa ja ruutuhyppelyä – maahanmuuttajien perhepäivä Turussa

SAK:laiset liitot kutsuvat maahanmuuttajataustaisia perheitä maksuttomaan kesätapahtumaan Turun Ruissaloon. Kesäleikkien, rennon yhdessäolon ja tietoiskujen lomassa tarjoillaan osallistujille myös keittolounasta.
15.06.2016 14:53
SAK
Uutiset Työelämä
Ruutuhyppely on vanha perinneleikki.

– Kaikille maahanmuuttajaperheille avoimen tapahtuman toivomme madaltavan kynnystä tutustua suomalaiseen ammattiyhdistysliikkeeseen. Maahanmuuttajat eivät aina välttämättä edes tiedä, mikä ammattiliitto on ja mitkä ovat sen tehtävät Suomessa, SAK:n maahanmuuttoasioiden asiantuntija Eve Kyntäjä toteaa.

SAK:n Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonnan lakimies Anna-Liisa Häkkinen antaa tapahtumassa vinkkejä, mitä maahanmuuttajien on hyvä huomioida työsuhteessa.

– SAK on perustanut ensimmäisenä Suomessa vain maahanmuuttajille suunnatun työsuhdeneuvonnan. Kaikkien etu on sujuvasti toimiva työelämä, jossa jokainen tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.

Ruutuhyppelyä ja muita kesäleikkejä

Maahanmuuttajien perhepäivässä on erityisesti lapsille suunnattuja toiminnallisia suunnistusrasteja. SAK:laiset liitot järjestävät esimerkiksi ruutuhyppelyä, naulanlyöntiä ja hevosenkengänheittoa.

– Soppaseniorit tarjoilevat perhepäivässä kotimaista perinneruokaa eli hernekeittoa. Lounas tarjoillaan suoraan kenttäkeittimestä, joka tunnetaan Suomessa myös soppatykkinä, SAK:n aluetoimitsija Sini Kurho kertoo.

Maahanmuuttajien perhepäivää vietetään lauantaina 18. kesäkuuta Ruissalon Kansanpuistossa Turussa kello 12–16.

SAK:n lisäksi tapahtuman järjestävät Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Metallityöväen Liitto, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT sekä Rakennusliitto.