Soda Stream erotti palestiinalaisia Länsirannan tehtaalta

Soda Stream erotti viime kuussa joukon palestiinalaisia työntekijöitä, jotka pyysivät saada ruokailla yövuorossa. Yhtiö toimii Israelin laittomasti miehittämällä Länsirannalla.
05.08.2014 12:48
SAK
Soda Steamin Länsirannan tehtaalta erotettuja työntekijöitä.

Soda Stream erotti heinäkuussa 60 palestiinalaista työntekijäänsä, raportoi israelilainen Haaretz-lehti.

Yhtiö ei salli tiloissaan muuta kuin juutalaisen uskonnon mukaista kosher-ruokaa, eikä se anna työntekijöiden tuoda omaa ruokaa yövuoroon. Työntekijät kaipasivat syötävää, koska he olivat paastonneet päivällä Ramadan-ajan vuoksi. He kertoivat työnantajalle, että tehtaan koneiden käyttäminen ilman ruokailua olisi työturvallisuusriski.

Soda Stream lähetti työntekijät kotiin. Seuraavana aamuna he saivat soiton, että kaikki yövuoron työntekijät on erotettu välittömästi. Syynä oli levottomuuksien lietsominen. Miehet eivät saaneet hakea omia tavaroitaan, ja heidän kaappinsa tehtaalla oli murrettu auki.

Kuva: Teija Laakso, Creative Commons (CC BY-NC-SA 2.0)

Miehitetyllä Länsirannalla sijaitseva Soda Streamin tehdas on syrjinyt palestiinalaisia työntekijöitään.

Yhtiö kieltäytyi miesten irtisanomisajan palkan maksusta sanoen heidän aiheuttaneen vahinkoa työpaikalla. Kukaan erotetuista ei ollut saanut aiemmin varoituksia.

Soda Stream valmistaa juomaveden hiilihapotuslaitteita, joita myydään Suomessakin. Yhtiön tuotteita boikotoidaan laajasti, koska se toimii laittomalla miehitysalueella.

Palestiinalaisilta evätään työlupia

Palestiinalaisten työntekijöiden tulisi saada miehitetyillä alueilla sama kohtelu kuin israelilaisten. Israelilainen WAC-MAAN-järjestö selvitti, että näin ei käytännössä ole.

Laki edellyttää, että palestiinalaisten tulee saada työhön liittyvät eläkevakuutukset. Yksikään israelilainen vakuutusyhtiö ei kuitenkaan järjestön mukaan myönnä palestiinalaisille työkyvyttömyysvakuutusta. Yhtiöt vetoavat oikeuteensa valita asiakkaansa.

Miehitysalueella israelilaisille työskentelevät palestiinalaiset tarvitsevat työluvan. Luvan epäämistä käytetään myös ammattiyhdistysliikkeen murtamiseen.

Kesäkuussa poliisi perui miehitysalueella olevan autokorjaamon ammattiosaston puheenjohtaja Hatem Abu Ziadehin työluvan. Pyynnön esitti työnantaja.

Heikki Jokinen