s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SDP ja Vasemmistoliitto suomal…

SDP ja Vasemmistoliitto suomalaisten mielestä vahvimmin palkansaajien asialla

Suomen Gallup selvitti:

Suomalaisten mielestä parhaiten palkansaajien asiaa edistää edelleen SDP. Suomalaisista kaksi kolmesta (63 %) uskoo SDP:n ajavan palkansaajien asiaa vähintäänkin melko hyvin. Toiseksi parhaiten on palkansaajien asioiden hoitajana kunnostautunut Vasemmistoliitto (50 %). Puolueista vain SDP ja Vasemmistoliitto keräävät palkansaajien asioiden hoitamisesta enemmän kiitosta kuin moitteita.

Kolmanneksi parhaiten palkansaajien asioita on kansalaisten mielestä ajanut keskusta (42 %). Keskusta ohitti kokoomuksen ensimmäisen kerran syksyllä 2000 ja ero on edelleen hiukan kasvanut. Tänä keväänä kokoomukseen kykyyn ja haluun ajaa palkansaajien asioita luotti kolmannes suomalaisista (36 %). Enemmistö (53 %) kuitenkin antoi kokoomukselle huonon arvosanan palkansaajien asioiden ajamisesta.

Tiedot käyvät ilmi Suomen Gallupin työmarkkinailmastotutkimuksesta, johon tammi-helmikuussa haastateltiin 1024 suomalaista. Tutkimus julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 24.4.

Tämän kevään mittauksessa kaikki puolueet saavat kansalaisilta viime kevättä suopeammat arviot palkansaajien asioiden edistämisestä. Eniten ovat toimintaansa suomalaisten mielestä tässä suhteessa parantaneet SDP ja Vasemmistoliitto, jotka molemmat nauttivat nyt ennätysarvostusta palkansaajien asioiden ajajina. Myös keskusta ja vihreät (34 %) saavat tänä keväänä kaikkien aikojen parhaan arvosanan.

Kaksi kolmesta suomalaisesta (63 %) arvioi, että puolueiden toiminta palkansaajien asemaa koskevissa asioissa vaikuttaa omaan äänestyspäätökseen tulevissa eduskuntavaaleissa. Näkemys on selvästi vahvistunut edellisistä eduskuntavaaleista, jolloin puolueiden palkansaajia koskevan toiminnan merkitystä omaan äänestyspäätökseen korosti puolet (52 %) suomalaisista. Voimakkaimmin puolueiden toiminnan merkitystä palkansaajia koskevissa asioissa korostavat SDP:n ja vasemmistoliiton kannattajat (78 %), mutta samalla tavoin ajattelee enemmistö myös muiden puolueiden kannattajista (vihreät 71 %, keskusta 64 %, kokoomus 56 %).

Peräti 84 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, että ensi kevään eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen tulee hakea hyvää yhteistyötä työmarkkinajärjestöjen kanssa hyvän talous- ja työllisyyskehityksen varmistamiseksi. Näkemys on yhteinen kaikissa väestöryhmissä. SDP:n kannattajista näin ajattelee 90 prosenttia, keskustan ja vasemmistoliiton 87 prosenttia, vihreiden 85 prosenttia ja kokoomuksen äänestäjistä 81 prosenttia.

Lisätietoja: Suomen Gallupin tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, puh. 040 557 2393