Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Satamassa työtä tehdään tuules…

Kim Vaaranvuo työskentelee säässä kuin säässä.

Uutinen

Satamassa työtä tehdään tuulessa ja tuiskussa

Tuuli ujeltaa ja sade piiskaa asfalttia Rauman satamassa. Täyteen lastatut rekat rullaavat pitkinä jonoina eteenpäin kulkuteillä. Laivoihin lastataan paperia, selluloosaa, sahatavaraa ja vaneria. Työ satamassa on vaativaa ja vaarallista.

Laiturilla seisova Kim Vaaranvuo tarkistaa, että laivasta purettavat kontit ovat ehjiä. Vaaranvuo ja vetomestaria kuljettava Heidi Salo ovat sonnustautuneet määräysten mukaisiin heijastaviin haalareihin. Kypärät ovat päässä, ne tulivat pakollisiksi tänä syksynä. Turvajalkineet ovat olleet pakolliset vuoden verran.

Lukemattomat erilaiset trukit ajelevat satamassa ristiin rastiin junaraiteiden välissä. Sadan hehtaarin laajuisella satama-alueella on 20 laituria, joiden yhteispituus on kolme ja puoli kilometriä, ja kymmeniä erilaisia rakennuksia, joista suurin osa varastoja.

Kaiken tämän keskellä liikkuu päivittäin tuhatkunta henkeä: ahtaajia, muuta satamahenkilöstöä, autonkuljettajia, aliurakoitsijoita ja merimiehiä sekä useiden metallialan yritysten työntekijöitä. Vastuun jakavat satamalaitos ja satamaoperaattori Euroports.

Satamalaitos vastaa avoimesta kenttätilasta ja satamaoperaattori laitureista ja varastotiloista.

Satama on vaarallinen työpaikka

Kun erilaisia toimijoita vilisee, on itsestäänselvää, että satama on vaarallinen työpaikka. Mutta Rauman satama on turvallisuusajattelun saralla edelläkävijä. Kulkutiet on merkitty, samoin pyörätiet. Valaistusta on tehostettu. Ahtaajat kuljetetaan laitureille busseilla jalankulun minimoimiseksi.

– On kirjaimellisesti elintärkeää, että me näymme, lumipyryssä ja pimeässä, kaatosateessa ja hämärässä, sanoo työsuojeluvaltuutettu Ari Lappalainen ja esittelee upouutta heijastavaa lämpöhaalaria, joka on valmistettu ahtaajien erityistoiveiden pohjalta.

Haalari on topattu kauttaaltaan 200-grammaisella vanulla. Huppu on tilava, jotta kypärä mahtuu sen alle. Taskut on sijoitettu niin, että radiopuhelimet ja kaikenlaiset vekottimet ovat kätevästi käsillä. Lahkeissa on pitkät vetoketjut ja ne kiristyvät nilkkojen ympärille kumilenkeillä.

– Lämpimät haalarit ovat välttämättömät. Meillä ei ole ulkotöille minkäänlaista pakkasrajaa, mutta joissain tapauksissa voidaan käyttää vaihtomiehiä. Laivojen aikataulujen täytyy pitää, sanoo AKT 134:n pääluottamusmies Ari Juhola.

Liukastumiset ja kompastumiset tyypillisiä onnettomuuksia

Tavallisimmin tapaturman aiheuttaa liukastuminen tai kompastuminen. Raumalla on sattunut kolme vakavampaa tapaturmaa. Kaksi kertaa on kaatunut trukki ja vakavimmassa tapaturmassa sormi irtosi laivan lastikiinnityksiä avatessa.

Turvallisuuskoulutus on tärkeä asia. Kaikkien vakinaisten työntekijöiden, joita tällä hetkellä on 420, on läpäistävä vuoden mittainen oppisopimuskoulutus, jonka yhteydessä turvallisuuskysymyksiä korostetaan työhön perehdyttämisen yhteydessä. Edellisellä kurssin suoritti 20 henkeä, mutta hakijoita oli 800.

Moniosaaminen on valttia, sillä työtehtävät saattavat vaihdella päivästä toiseen. Työt tehdään keskeytyvänä kaksivuorotyönä, mutta varastoissa työntekijät tekevät viisivuorotyötä.

Tilapäistyöntekijät, joita tällä erää on kierrossa viitisenkymmentä, osallistuvat ennen töiden aloittamista kolmipäiväiseen turvallisuuskoulutukseen ja työhön perehdytykseen. Turvallisuus on erittäin tärkeällä sijalla, koska nimenomaan tämä ryhmä tekee paljon käsityötä: kiinnittää lasteja, irrottaa konttilukkoja, harjaa lastiruumia ja avaa junanvaunuja.

Ingegerd Ekstrand