s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Sata-komitea yhtyi työmarkkina…

Sata-komitea yhtyi työmarkkinajärjestöjen esityksiin

Ohjelmapäällikkö Sinikka Näätsaari edustaa SAK:ta sata-komiteassa

Sosiaaliturvan uudistamista pohtiva komitea luovutti tänään mietinnön päälinjauksistaan ministeri Liisa Hyssälälle. Komitea oli aiemmin toivonut, että ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta syntyy työmarkkinajärjestöjen kesken ratkaisu. Järjestöt esittivätkin viime viikolla työttömyysturvasta ja eläkkeistä ehdotuksen, johon komitea tänään luovutetussa mietinnössään yhtyy.

SAK pitää arvokkaana, että komitea on löytänyt laajasta kokonaisuudesta yhteisiä näkemyksiä. Työmarkkinajärjestöjen esitys edesauttoi osaltaan sata-komitean koko tehtäväkenttää koskevien yhteisten linjausten valmistumista määräaikaan mennessä.

Työttömyysturvan uudistus parantaa etenkin pätkätyöläisten asemaa. Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan edellyttämä työssäoloehto vähenee kymmenestä kuukaudesta kahdeksaan. Samalla parannetaan pätkätyöläisten pääsyä muutosturvan piiriin.

Työttömyysturvan kesto säilyy ennallaan ja sen taso hieman paranee. Aktiivista työvoimapolitiikkaa tehostetaan mm. helpottamalla koulutukseen pääsyä, uudistamalla koulutuksen ajaksi myönnettäviä tukia ja solmimalla työllistymissopimuksia.

– Komitean linjaukset vastaavat sosiaaliturvan uudistamisen tärkeimpiin tavoitteisiin: köyhyyden vähentämiseen ja kannustavuuden lisäämiseen, sanoo SAK:ta sata-komiteassa edustava ohjelmapäällikkö Sinikka Näätsaari.

Sata-komitea ei tässä vaiheessa arvioinut perusturvaa koskevien ehdotustensa tärkeysjärjestystä eikä aikataulua. Komitea toteaa, että mietinnön ehdotukset on nähtävä asialistana, joka edellyttää vielä yksityiskohtaista selvittelyä ja kustannusten laskemista ennen toteutettavien uudistusten valintaa. SAK kiirehtii asumistuen ja työmarkkinatuen parantamista.

Peruslinjausten jälkeen komitea saa työpöydälleen ehdotusten talous- ja työllisyysvaikutusten arvioinnin, joiden on sovittu valmistuvan helmikuun loppuun mennessä.

Sata-komitean toimikausi kestää vuoden 2009 loppuun asti.