Sarsin vuoksi kymmeniltä tuhansilta työpaikka Hongkongissa

15.04.2003 17:10
SAK

Ellei sars-keuhkokuumeen leviämistä kyetä estämään kesään mennessä, epidemia alkaa vakavasti hidastaa taloudellista kasvua. Huhtikuun puoliväliin mennessä taudin taloudellinen haitta keskittyi Hongkongiin. Kymmenet tuhannet hongkongilaiset ovat menettäneet palvelujen kysynnän romahduksen vuoksi työpaikkansa tai heidät on lomautettu. Pahiten sars on tyhjentänyt ravintoloita, hotelleja ja vähittäiskauppoja. Myös alueella operoivat lentoyhtiöt ja matkatoimistot raportoivat asiakkaiden määrän radikaalista laskusta.

Hongkongissa toimivat tuotantolaitokset eivät ole rajoittaneet toimintaansa sarsin vuoksi. Yhden IT-alan yrityksen kerrotaan järjestäneen puolet henkilökunnastaan etätyöhön koteihinsa. Hengityssuojaimia valmistavien yritysten, kuten 3M Yhdysvalloissa ja Uni-Charm Japanissa, tuotteiden menekki on noussut villisti.

Huhtikuun puoliväliin mennessä sars-keuhkokuumeeseen on sairastunut maailmanlaajuisesti runsaat 3 000 henkeä. Heistä neljännes on terveydenhuollon työntekijöitä. Muista sairastuneista merkittävä osa on saanut virustartunnan perheenjäseniltään. Pääosa sairastumisista on sattunut Kiinassa ja sen itsehallinnollisella alueella Hongkongissa. Tunnettujen sars-kuolemantapausten määrä on noussut 144:een.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut