s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Salo: Asuntopolitiikassa Suome…

Salo: Asuntopolitiikassa Suomessa epäonnistuttu pahiten

Suomen Pankin johtokunnan jäsen Sinikka Salo. Palkkatyöläinen 3-2007. Kuva: Tuulikki Holopainen

Suomen Pankin Sinikka Salon haastattelu SAK:n Palkkatyöläisessä

Suomen Pankin johtokunnan jäsenen Sinikka Salon mielestä eri politiikan lohkoista asuntopolitiikassa Suomessa on epäonnistuttu pahiten. Epäonnistuminen on hänen mukaansa johtanut ahtaaseen, mutta myös kalliiseen asumiseen.

Kärjistetysti suomalaisen asuntopolitiikan ongelmat tulevat esiin kasvukeskuksissa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa isoista perheasunnoista on pulaa ja asuntojen hinnat karkaavat keskituloistenkin käsistä. Salon mielestä tämä vaikuttaa haitallisesti jo työllisyyden nostotavoitteeseen.

– Työntekijöiden pitäisi voida vaihtaa joustavasti asuntoa. Tämä helpottaisi työn perässä muuttamista. Toimivat vuokra-asuntomarkkinat mahdollistaisivat sen, että ihmisten ei heti tarvitsisi ostaa omistusasuntoa, vaan he voisivat ensin säästää sitä varten. Silloin myös asuntovelka jäisi pienemmäksi, Salo sanoo tänään keskiviikkona ilmestyneen Palkkatyöläisen haastattelussa.

Pankinjohtaja Salon mielestä huomio pitäisi nyt kääntää asuntojen tarjonnan lisäämiseen, jossa avainasemassa on kuntien harjoittama tonttipolitiikka. Hänen mielestään etenkin pääkaupunkiseudulla tarvitaan kaavoitustahdin olennaista nopeuttamista ja huomattavasti nykyistä liberaalimpaa maankäyttöpolitiikkaa lähivuosien haasteista selviämiseksi.

Lisäksi Palkkatyöläisessä muun muassa:

• pääkirjoitus: Äänestämättä jäi – kuitenkin
  • päätoimittajan kolumni: Vastakampanja