Saksassa palkat nousevat

Saksassa neuvoteltiin metalli- ja elektroniikkateollisuuden 21 kuukauden työehtosopimus, joka nostaa palkkoja 4,8 prosenttia ensi vuoden loppuun mennessä. Ensimmäinen 2,8 prosentin korotus palkkoihin tulee kesäkuun alusta.
20.05.2016 10:08

Saksassa palkat nousevat kaksi prosenttia ensi vuoden huhtikuun alusta. Tältä keväältä maksetaan lisäksi 150 euron lisä kuukaudessa. Sopimus kattaa 3,8 miljoonaa työntekijää.

IG Metall -liitto sopii työehdoista osavaltioittain, ja ensimmäinen metalli- ja elektroniikkateollisuuden sopimus syntyi toukokuun puolivälissä Nordrhein-Westfahlenissa. Muut osavaltiot ovat jo seuranneet tai seuraavat perässä.

Erityislisän ja ensi vuoden palkkojen kahden prosentin korotuksen siirrosta tai leikkauksesta voidaan sopia taloudellisissa vaikeuksissa olevissa yrityksissä, mutta vain, jos molemmat neuvotteluosapuolet sen hyväksyvät. Palkankorotusta voi siirtää korkeintaan kolmella kuukaudella.

Julkiselle puolelle lähes viisi prosenttia lisää

Palkat nousevat selvästi muissakin Saksassa tänä vuonna tehdyissä tai valmiiksi neuvotelluissa työehtosopimuksissa.

Ver.di -liiton liitovaltion ja kuntien neuvottelutulos nostaa 3,1 miljoonaan työntekijän palkkoja 4,75 prosenttia kahden vuoden sopimuksella. Tämän vuoden maaliskuusta korotus on 2,4 prosenttia ja ensi vuoden helmikuusta 2,35 prosenttia. Sopimuksessa on useita tekstiparannuksia, muun muassa osa-aikaeläkkeeseen.

IG BAU -liitto saavutti toukokuussa neuvottelutuloksen 785 000 työntekijän osalta muun rakentamisen kuin talonrakennuksen aloille. Tämä 22 kuukauden sopimus nostaa palkkoja 4,4 prosenttia maan länsiosissa ja 5,3 prosenttia idässä.

Baijerin 144 700 työntekijää kattava hotelli- ja ravintolasopimus nostaa palkkoja 27 kuukauden sopimuksessa yhteensä viisi prosenttia. Toukokuun alusta korotus on kolme prosenttia ja ensi vuoden toukokuussa kaksi prosenttia.

Gewerkschaft Nahrung-Genuss-Gaststätten NGG -liiton sopimus tuo lisäksi sopimusta edeltävinä kahtena kuukautena 40 euron kertakorvauksen. NGG neuvotteli tammikuussa itäisen Saksan 9 900 ihmistä työllistävälle makeiden elintarvikkeiden alalle 5,1 prosentin palkankorotuksen kahden vuoden sopimuksella.

IG Metall neuvotteli huhtikuussa monen osavaltion sopimuksen puuta ja muovia käyttävälle teollisuudelle. Tämä 24 kuukauden sopimus tuo 3,7 prosentin korotukset. Sopimus sisältää niin sanotun demografia-työehtosopimuksen. Työnantajat maksavat jokaisesta työntekijästä 300 euroa vuodessa helpottamaan osa-aikaeläkettä.

Heikki Jokinen, vapaa toimittaja