Saksassa kiista palkankorotuksista uhkaa johtaa julkisen sektorin työtaisteluun

07.01.2003 08:40
SAK
ver.di tavoittelee 3 %:n palkankorotusta. Kuva: Mark Thornton, bxp, drei.

Neuvottelut Saksan julkisen sektorin kolmen miljoonan työntekijän palkankorotuksista polkivat paikoillaan maanantain pikkutunneilla. Neuvotteluja jatketaan keskiviikkona asetelmassa, joka enteilee yli kymmeneen vuoteen ensimmäistä maanlaajuista julkisen sektorin työtaistelua.

Ammattiliitto ver.di tavoittelee 3,0 prosentin palkankorotusta. Sovittelijoiden esitykseen 3,0 prosentin korotuksesta porrastettuna 18 kuukaudelle ver.di otti sovittelija Heinrich Lehmann-Gruben mukaan varovaisen myönteisen kannan. Osavaltioita ja kuntia edustavien neuvottelijoiden mielestä esityksen toteutuminen tulisi osavaltioille ja kunnille liian kalliiksi. Sisäministeri Otto Schilyn mukaan ay-liikkeen ajama korotus nostaisi henkilöstökuluja yli kuusi miljardia euroa vuodessa.

Julkisen liikenteen, jätehuollon, terveydenhuollon ja eräiden muiden alojen työntekijät painostivat joulukuussa työnantajia pistelakoilla.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut