Saksan teollisuudessa palkkojen kuuden prosentin korotusvaatimuksia

08.12.2010 10:42
SAK
IG Metall tavoittelee 6 prosentin palkankorotusta.

Saksassa kemianteollisuuden työntekijöiden ja toimihenkilöiden ammattiliitto IG BCE tavoittelee 6&#;82117 prosentin palkankorotuksia helmikuussa alkavissa neuvotteluissa. Yhdellätoista alueella käytävät neuvottelut koskevat alan 550 000 palkansaajan työehtoja. Liitto pyrkii 1-vuotiseen sopimukseen.

Ammattiliitto IG Metallin sopimuskomissio on hyväksynyt 6 prosentin korotustavoitteen 19. tammikuussa alkaviin Volkswagenin palkkaneuvotteluihin. Niissä ratkaistaan läntisessä Saksassa toimivien kuuden tehtaan työntekijöiden ja toimihenkilöiden palkkakehitys. Sopimus koskee 95 000 henkilön palkkoja. IG Metall esittää vuoden pituista sopimuskautta.

Sekä IG BCE että IG Metall perustelevat korotusvaatimuksiaan yritysten vahvalla tuloskunnolla. Volkswagen on yltänyt taantuman päättymisen jälkeen ennätysmäisiin voittoihin ja kemianteollisuus on voimistunut Saksan koko teollisuuden keskimääräistä kehitystä nopeammin.