Saksan palkankorotukset keskimäärin yli kolme prosenttia

Vuoden 2013 palkankorotukset Saksassa olivat tyypillisesti 3–3,5 prosenttia. Korotukset asettuivat 2–4 prosentin välille alasta riippuen. Reaalipalkkojen nousu oli reippaan prosentin luokkaa.
17.01.2014 09:24
SAK

Luvut on laskenut Saksan ammattiliittojen keskusjärjestöä DGB:tä lähellä oleva tutkimuslaitos Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Institut WSI.

Esimerkiksi IG Metall hankki metalli- ja elektroniikkateollisuudelle 3,4 prosentin korotuksen, johon liittyy 2,2 prosentin korotus toukokuussa 2014. Julkisella sektorilla Verdi-liitto neuvotteli viime vuodelle 2,65 prosentin korotukset ja tälle vuodelle 2,95 prosenttia.

WSI nostaa esiin joitakin erityisiä saavutuksia menneeltä vuodelta. Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa lentokenttien matkustajatarkastuksen työntekijät saivat kiivaan kamppailun päätteeksi kymmenen prosentin korotukset ja lisäksi 8,1 prosenttia tänä vuonna. Matalimpien palkkaluokkien korotukset olivat tätäkin selvästi suurempia.

Kampaamojen työntekijöille saatiin koko maan kattava vähimmäistuntipalkka. Lännessä se nousee vähitellen 7,50 eurosta eurolla ja idässä 6,50 eurosta samaan 8,50 euroon. Monilla muillakin aloilla pystyttiin sopimaan vähimmäispalkoista.

Sopimusneuvottelut eivät kuitenkaan taukoa. Tammikuussa on katkolla kemian teollisuuden sopimus. IG BCE -liitto vaatii alalle 5,5 prosentin palkankorotuksia. Samaan pyrkii Verdi kirjapainoalalla.

Helmikuun lopussa päättyvät kuntien ja liittovaltion sopimukset, huhtikuun lopussa rakennusteollisuuden ja pankkien sekä toukokuussa terästeollisuuden. Tälle vuodelle ulottuvissa sopimuksissa on jo sovittu monia 1,8–3 prosentin korotuksia.

Heikki Jokinen