Saksan IG Metall vaatii neljän prosentin palkankorotuksia

09.02.2004 09:58
IG Metall Tarifrunde 2004

Saksan metalli- ja elektroniikkateollisuuden tes-neuvottelut jatkuvat keskiviikkona kärjistyneessä ilmapiirissä. Viime viikkoina ammattiliitto IG Metall on järjestänyt lukuisia varoituslakkoja ympäri maata. Niihin on osallistunut satoja tuhansia työntekijöitä.

IG Metallin lähtökohtana on vuoden sopimus ja palkkojen neljän prosentin korotus. Työnantajat esittivät tammikuun lopulla avaustarjouksenaan 1,2 prosentin korotusta, joka maksettaisiin taannehtivasti tammikuun alusta lähtien ja toista 1,2 prosentin korotusta huhtikuun alussa 2005. Sopimus olisi voimassa 27 kuukautta.

IG Metallin puheenjohtaja Jürgen Peters leimasi viime viikolla työnantajien tarjouksen provokaatioksi, koska se ei korvaisi edes kuluttajahintojen nousua.

Peters tyrmäsi myös työnantajien esityksen, jonka mukaan yksttäiset työnantajat saisivat tietyin ehdoin oikeuden venyttää 35-tuntisen työviikon 40-tuntiseksi ilman vastaavaa ansionlisää. Peters varoitti, että tällainen uudistus johtaisi niinsanottuun elokuvaefektiin. Siinä joku nousee seisomaan nähdäkseen paremmin, ja pian kaikki seisovat, eikä kukaan näe aiempaa paremmin.

Saksan metalliliitto korostaa, että alan saksalaiset työehtosopimukset kuuluvat nykyään Euroopan joustavimpiin. Peters arvostelee työnanajia yksipuolisesta innosta alentaa palkkoja ja pidentää työaikoja. Sen sijaan työnanajien tulisi kiinnostua osapuolten yhteisestä sopimuspoliittisesta kehittämistyöstä, hän esittää.

IG Metallin tes-neuvottelusivut

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut