Saksan DGB ehdottaa EU-maille valtavaa suhdanne- ja investointiohjelmaa

Saksan ammatillinen keskusjärjestö DGB ehdottaa EU-maille yhteistä suhdanne-, investointi- ja rakennusohjelmaa, joka tyydyttäisi sekä talouden lyhyen että pitkän aikavälin tarpeita. Vuoteen 2022 ulottuvassa ohjelmassa tehtäisiin vuosittain 260 miljardin euron investoinnit.
14.12.2012 12:50

Investoinneista 150 miljardia euroa ohjattaisiin energiantuotannon rakenteen muuttamiseksi kohti uusiutuvien energialähteiden hyödyntämistä. Loput 110 miljardia euroa sijoitettaisiin liikenne- ja laajakaistaverkostojen rakentamiseen, vesihuollon kehittämiseen ja koulutukseen.

DGB:n käyttämien asiantuntijoiden mukaan ohjelman onnistunut toteuttaminen nopeuttaisi EU-alueen vuosittaista talouskasvua 400 miljardin euron arvosta, loisi kymmenisen miljoonaa uutta työpaikkaa ja lisäisi verotuloja 104 miljardia euroa vuodessa. Sosiaalimaksujen kertymä kasvaisi 56 miljardia euroa vuodessa ja työttömyyden aiheuttamat kulut supistuisivat vuosittain 20 miljardia euroa. Lisäksi EU-alueen polttoainetuonnin lasku pienenisi 300 miljardia euroa vuodessa.

Ohjelman rahoitus perustuisi yksityisten ja julkisten sijoittajien korollisiin ja korottomiin lainoihin sekä säädettävän uuden rahoitusmarkkinaveron tuottoon. Ohjelman toimeenpanoa varten perustettaisiin Euroopan parlamentin hallitsema Euroopan tulevaisuusrahasto, DGB esittää. DGB:n jäsenliitot ovat osallistuneet ohjelman valmisteluun.

Juhani Artto

DGB:n esitys EU-alueen suhdanne-, investointi- ja rakennusohjelmasta