Saksan ammattiliitot vaativat noin kuuden prosentin korotuksia

Saksassa neuvotellaan tänä vuonna yli 12 miljoonaa palkansaajaa koskevista työehtosopimuksista. Osavaltioiden lähes 800 000 työntekijää edustava ammattiliitto ver.di tavoittelee 6,5 prosentin palkankorotuksia yksivuotisella sopimuksella. Lisäksi järjestö pyrkii työnteon epätyyppisten muotojen rajoituksiin ja siihen, että osavaltiot sitoutuvat palkkaamaan niiden työpaikoilla oppisopimuksella ammattiin valmistuneet nuoret.
09.01.2013 12:34

Elintarviketyöläisten ja ravintolatyöntekijöiden liitto NGG on asettanut tavoitteeksi 5–6 prosentin parannuksen palkkoihin. NGG:n lähtökohtana on yksivuotinen sopimus.

Puuta ja muovia jalostavassa teollisuudessa edellinen sopimuskausi päättyi vuoden 2012 lopussa. Sitä sovellettiin lähes 200 000 työntekijään. Ammattiliitto IG Metallin tavoitteena on yksivuotinen sopimus, joka korottaa palkkoja 5 prosenttia.

Keväällä umpeutuvat muun muassa metalli-, elektroniikka- ja terästeollisuuden sekä paperiteollisuuden työehtosopimukset. Saksan itäosissa neuvotellaan kaupan uudesta työehtosopimuksesta. Vuonna 2013 yhteensä 12,5 miljoonan palkansaajan on määrä saada uudet työehtosopimukset.

Ammattiliitot perustelevat korotusvaatimuksiaan palkkojen jälkeenjääneisyydellä ja tarpeella tasapainottaa Euroopan taloutta, mitä tuntuvat korotukset Saksassa tukisivat. Liitot muistuttavat, että iso osa palkansaajista ansaitsee nyt reaalisesti vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Tuottavuuden suotuisa kehitys ja saksalaisyritysten vahva kansainvälinen kilpailukyky ovat tehneet tilaa tuntuville korotuksille, ay-liikkeen asiantuntijat korostavat.

Juhani Artto