Saksalainen ay-johtaja varoittaa EU:n demokratiavajeesta

Saksan ammatillisen keskusjärjestön DGB:n puheenjohtaja Michael Sommer otti äskettäin laajasti kantaa euron ja EU:n nykyiseen kriisiin tunnetun aikakauslehden Spiegelin haastattelussa. Hän pitää oikeana Kreikan ja Espanjan horjuvien talouksien tukemista lainoilla ja takauksilla, mutta arvostelee EU-maiden (ilman Britanniaa ja Tšekkiä) joulukuussa 2011 solmimaa vakaussopimusta demokratian kaventamisesta.
10.08.2012 15:18
JUHANI ARTTO
Michael Sommer

Vakaussopimus rajoittaa kansallisten parlamenttien budjettivaltaa lisäämättä demokraattisesti valitun Euroopan parlamentin valtaa, Sommer toteaa. Sen vuoksi "eurooppalainen pelastuspolitiikka" on hänen mielestään "syvästi epädemokraattista" ja ruokkii kansalaisten epäilyjä EU:ta kohtaan. Saksalaisen ay-johtajan mielestä muutos EU:n toimintatavassa on niin suuri, että sitä tulisi käsitellä EU:n perustuslakikonventissa.

Päämääränä oltava euroalueen koossapysyminen

Sommer kannattaa Kreikan pitämistä mukana eurojärjestelmässä. Irtaantuminen siitä vaarantaisi demokratian jatkuvuuden Kreikassa ja tuhoaisi maan talouden. Hän pelkää, että Kreikan ero eurosta kyseenalaistaisi myös muiden kriisimaiden pysymisen eurojärjestelmässä.

– Päämääränämme on oltava euroalueen koossapysyminen, Sommer korostaa.

Kasvupaketin jatkoksi suhdanneohjelma

Michael Sommer ehdottaa Euroopan neuvoston kesäkuussa hyväksymän kasvupaketin jatkoksi usean vuoden suhdanneohjelmaa, johon käytettäisiin satoja miljardeja euroja. Sitä ei tulisi rahoittaa pelkästään tekemällä lisää velkaa vaan myös säätämällä rahoitusmarkkinavero ja velvoittamalla henkilöt ja pariskunnat, joiden omaisuuden arvo ylittää miljoona euroa, lainaamaan rahaa kriisin torjumiseen. Suhdanneohjelman varoilla kehitettäisiin Euroopan energiasektoria ja muita perusrakenteita Euroopan kilpailukyvyn parantamiseksi.

Sommer ja Saksan ay-liikkeen muut johtohenkilöt hyväksyvät euromaiden yhteisvastuulliset joukkovelkakirjat. Sommer uskoo, että niiden käyttöönotto pudottaisi nopeasti Etelä-Euroopan kriisimaiden uusien lainojen korot kestävälle tasolle.