SAK:n valtuustossa ruoditaan työmarkkinatilannetta

SAK:n nykyinen valtuusto kokoontuu viimeiseen sääntömääräiseen kokoukseensa Kiljavan opistolle torstaina ja perjantaina 19.–20. marraskuuta.
18.11.2015 11:16
Valtuutettuja Kiljavan opistolla.

SAK:n valtuusto kokoontuu viimeiseen sääntömääräiseen kokoukseensa Kiljavan opistolle torstaina ja perjantaina 19.–20. marraskuuta.

Kokouksen puheenaiheiksi noussevat työmarkkinaneuvottelut, pakkolait ja muut hallituksen esittämät työelämän heikennykset sekä postialan työehtoneuvottelut. Valtuutetut saavat kokouksessa myös selvityksen uuden palkansaajakeskusjärjestön valmistelutilanteesta.

Valtuuston puheenjohtaja Jarkko Eloranta nosti esille avauspuheessaan Euroopan turvallisuustilanteen ja ääriliikkeiden nousun. Hän toivoi, että eurooppalaiset päättäjät huolehtisivat demokratiasta, kansalaisyhteiskunnasta ja niitä ylläpitävistä instituutioista.

– Ammattiyhdistysliike on ilman muuta yksi eurooppalaisen demokratian ja kansalaisyhteiskunnan peruskivistä. Sen tavoitteet ja arvopohja vahvistavat demokratiaa ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan, hän korosti.

Liitoilta kaksi esitystä

Jäsenliitot ovat jättäneet SAK:n valtuustolle kaksi esitystä. Posti- ja logistiikka-alan unionin esityksessä toivotaan, että uuden keskusjärjestön valmistelussa huomio olisi ensisijaisesti järjestön tehtävissä eikä organisaatiossa. Palvelualojen ammattiliiton esitys koskee palkkaerojen kaventamista nykyistä tarkemmalla palkkaerojen arviointimallilla.

SAK:n valtuuston kokousta voi seurata ja kommentoida Twitterissä tunnuksella #SAKvaltuusto. Jäsenliittojen esitykset ja kokouksen aikataulu löytyvät osoitteesta www.sak.fi/valtuusto.

Valtuusto ei kokoonnu ensi keväänä kesäkuun alussa järjestettävän SAK:n edustajakokouksen vuoksi. Edustajakokous on järjestön ylin päättävä elin.