s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n valtuuston julkilausuma

SAK:n valtuuston julkilausuma

SAK:n valtuuston kokous 24.11.2001

Valtuusto toteaa tyydytyksellä, että työeläkkeitä ja työttömyysturvaa koskevasta sosiaalipaketista on syntynyt kolmikantainen neuvottelutulos. SAK:n tavoitteen mukaisesti koko työhistoria 18 ikävuodesta lähtien otetaan huomioon työeläkettä kartuttavana, mikä on tärkeää myös nuorten oikeudenmukaisen kohtelun kannalta. Ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle pääsyn helpottaminen vähentää köyhyyttä. Jatkotyössä on valvottava, että eläkepalkan laskentaa koskevat ja muut SAK:n tavoitteet toteutuvat mahdollisimman nopeasti. Samoin on varmistettava, ettei pääse syntymään uusia turvamuotojen väliinputoajia. Hallituksen on lopetettava ostoeläkkeiden veroetuuksilla tapahtuva terveiden ihmisten houkuttelu ennenaikaiselle eläkkeelle.

Työolosuhteet vaikuttavat ratkaisevasti tosiasialliseen eläkkeelle siirtymisikään. Työssä jaksamista edistävät turvalliset, kokoaikaiset työsuhteet. Työnantajien on annettava tilaa ikääntyvien osaamiselle ja kannettava vastuuta työssä jaksamisesta. SAK toteaa, että työpaikoilla on välttämätöntä tehostaa yhteistoimintaa työsuojelun ja ennakoivan kuntoutuksen edistämiseksi sekä työyhteisöjen kehittämiseksi. Työterveyshuoltoa on lisättävä ja käytettävä työolojen parantamistyössä.

Kansainvälinen suhdannetaantuma on heijastunut myös Suomeen, jopa odottamattoman voimakkaasti. Viennin jyrkkä supistuminen ja talouskasvun hiipuminen uhkaavat kääntää työttömyyden uudelleen nousuun.

SAK on tuloratkaisuillaan tukenut työllisyyttä ja tehnyt viime vuosina yrityksille mahdolliseksi taloudellisen aseman vahvistamisen. Nyt on työnantajien vuoro osoittaa vastuunsa, pidättyä lomautuksista ja irtisanomisista, ja niiden sijasta kouluttaa henkilöstöään valmiiksi aikanaan edessä olevaa talouden nousua varten ja varautua tulevaan työvoimapulaan.

Nyt on aika käyttää julkiseen talouteen koottuja puskureita. Aktiivisen työvoimapolitiikan voimavaroja on lisättävä. Yhteiskunnan on huolehdittava vastuustaan turvata peruspalvelut, mikä lisää työtilaisuuksia. Julkisia investointeja on aikaistettava ja tie-, rautatie-, väylä- ja tiedonsiirtoverkkoja on kehitettävä. Energian saanti on turvattava jakeluverkoista ja kotimaisesta sähköntuotannosta huolehtimalla. Asuntorakentamista on lisättävä mm. aravalainoituksen ehtoja uudistamalla.

SAK torjuu ideologisiin syihin perustuvan valtion omaisuuden myynnin. Valtion on säilytettävä keskeisissä teollisuus- ja energiayhtiöissä merkittävä omistusosuus. Niin merenkululle kuin muillekin elinkeinoille on tarjottava tasavertaiset toimintaedellytykset kilpailijamaihin nähden.

Suomalaisen yhteiskunnan on huolehdittava nuoristaan. Meillä ei ole varaa siihen, että merkittävä osa nuorista syrjäytyy koulutuksen ja työn ulkopuolelle. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen arvostusta ja vetovoimaa on lisättävä. Lukion ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyötä on tiivistettävä. Työssäoppimiselle on varmistettava turvalliset edellytykset.

EU:n laajentumisen yhteydessä on huolehdittava, että työvoiman liikkuvuuteen ja siihen liittyviin palveluihin sovelletaan riittäviä siirtymäaikoja. Työehtojen noudattamisen valvontaa on tehostettava ja ay-liikkeen luottamushenkilöille on annettava mahdollisuus varmistaa, että myös ulkomaalaiseen työvoimaan sovelletaan suomalaisia työehtoja.

Osoitteesta
löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle ja ajo-ohjeet Kiljavan opistolle. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet, referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista ja valtuuston jäsenten haastatteluja.