s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n valtuusto antaa tukensa …

SAK:n valtuusto antaa tukensa tuponeuvottelijoille

SAK:n valtuusto Kiljavan opistolla marraskuussa 2004

SAK:n valtuuston päätöslausuma

26.-27.11.2004, Kiljava, Nurmijärvi

Käynnissä olevat tulopoliittiset neuvottelut ovat SAK:n valtuuston toukokuussa asettamien lähtökohtien mukaiset. Niiden pohjalta SAK:n hallitus on täsmentänyt laatutavoitteiksi työntekijöiden muutosturvan irtisanomistilanteissa, tilaajavastuun ja ammattiliiton kanneoikeuden sekä luottamushenkilöiden aseman vahvistamisen. Tavoitteena on lisäksi turvata palkansaajien ostovoiman kehitys maltillisella ja solidaarisella palkkaratkaisulla, jota täydentää tuloverojen pieni- ja keskituloisiin painottuva, kunnille täysimääräisesti kompensoitu kevennys.

Tilaajavastuu ja kanneoikeus ovat viranomaisvalvonnan ohella tehokas keino torjua harmaata taloutta. Niiden toteuttamisesta hyötyvät rehelliset yrittäjät, palkansaajat ja yhteiskunta. Valtuusto katsoo, että tilaajavastuussa ja kanneoikeudessa on saatava aikaan merkittävää edistymistä.

Muutosturva lisää palkansaajan turvaa irtisanomistilanteissa. Tässä asiassa neuvotteluissa on edistytty, mutta vielä on tarpeen korostaa työnantajan vastuuta työllistymistoimien toteuttamisessa.

Luottamushenkilöiden asemaa tulee vahvistaa lisäämällä tiedonsaantioikeuksia ja saattamalla työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies keskenään tasavertaiseen asemaan niin palkkion kuin ajankäytönkin suhteen.

Tulopoliittinen kokonaisratkaisu turvaa Suomen kilpailukyvyn globalisaation haasteissa. Se antaa myös palkansaajille turvan työnantajien pyrkimyksiä vastaan, joiden tavoitteena on työsuhteen ehtojen heikentäminen.

Valtuusto pitää kummallisena Metsäteollisuus ry:n tapaa jo ennen neuvottelutuloksen valmistumista ilmoittaa, ettei se ole mukana mahdollisesti syntyvässä kokonaisratkaisussa. Lähtökohtana tulee olla, että ratkaisu on kattava työnantaja- ja palkansaajapuolella.

Valtuusto katsoo, että lakko-oikeus kuuluu työelämän perusoikeuksiin eikä sen rajoittamiselle ole mitään perusteita.

• Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle, lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.

Lisätietoja tupo-neuvotteluista osoitteessa www.sak.fi/tupo.