s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n uusi valtuusto on koolla…

SAK:n uusi valtuusto on koolla ensimmäistä kertaa

Valtuuston varsinaisista jäsenistä yli puolet ensikertalaisia

SAK:n valtuuston syyskokous järjestetään 23. ja 24.11. Kiljavan opistolla Nurmijärvellä. Kyseessä on SAK:n viime kevään edustajakokouksessa valitun valtuuston ensimmäinen kokous. Valtuusto kokoontuu varsinaisiin kokouksiinsa kaksi kertaa vuodessa ja sillä on ylin päätäntävalta edustajakokousten välisen viiden vuoden ajan.

Valtuustossa on 122 varsinaista jäsentä, joille kaikille on valittu kaksi henkilökohtaista varajäsentä. Uuden valtuuston puheenjohtaja on KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori, joka on ensimmäinen naispuheenjohtaja SAK:n valtuuston historiassa. Valtuuston varapuheenjohtajina toimivat Ritva Karjalainen-Huusko (PAM) ja Jarmo Kallio (Metalli). Karjalainen-Huusko on Osuuskauppa Pee Ässän pääluottamusmies Kuopiosta, Kallio puolestaan Masa-Yardsin Turun telakan pääluottamusmies.

Valtuuston jäsenet tulevat eri puolelta Suomea SAK:n 23 jäsenliitosta. Valtuuston varsinaisista jäsenistä reilusti yli puolet (55 % eli 67 henkilöä) on ensikertalaisia. Nuorin valtuuston jäsen on 26-vuotias kuvanvalmistaja Keski-Suomesta, vanhin 61-vuotias pääluottamusmies Pohjois-Pohjanmaalta.

SAK:n valtuuston jäsenistä naisia on kolmannes (33 %). Uusissa valtuutetuissa naisten osuus on kuitenkin korkeampi: kaksi viidesosaa (40 %) valtuuston ensikertalaisista on naisia.

SAK:n jäsenliitoilla on valtuustossa niiden jäsenmäärään suhteutettu edustus. Kunta-alan ammattiliitolla KTV:llä ja Palvelualojen ammattiliitolla PAMilla on valtuustossa suurimmat ryhmät: molemmista liitoista on valtuustossa 21 varsinaista jäsentä. Metalliliiton ryhmä on kolmanneksi suurin 17 varsinaisella jäsenellään.

Valtuutetuista noin viidennes (23 henkeä) tulee pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo ja Vantaa). Pohjois-Pohjanmaalta on kotoisin 11 valtuutettua, Varsinais-Suomesta ja Pirkanmaalta tulee 9 valtuutettua kummastakin. Pohjoisimmat valtuuston jäsenet tulevat Kemistä ja Rovaniemeltä.

Valtuuston varsinaiset jäsenet työskentelevät 82 eri ammatissa. Päätoimisia pääluottamusmiehiä on valtuuston varsinaisista jäsenistä 17; muuten jäsenten ammatit vaihtelevat ahtaajasta ylivartijaan, autonkuljettajasta osastoapulaiseen, tarjoilijasta levyseppähitsaajaan ja koulunkäyntiavustajasta sahaajaan.

Valtuutetut työskentelevät niin suurilla kuin pienilläkin työpaikoilla. Valtuutetuista reilu puolet (56 %) on sata henkeä tai enemmän työllistävissä työpaikoissa. Yli neljännes (28 %) työskentelee yli 500 hengen työpaikoilla, viisi prosenttia puolestaan pienillä työpaikoilla, joissa on korkeintaan viisi työntekijää.

Kehittämispäällikkö Eija Hietanen, puh. 040- 546 8867

Osoitteesta
löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle ja ajo-ohjeet Kiljavan opistolle. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet, referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista ja valtuuston jäsenten haastatteluja.