s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n uusi valtuusto koossa Ki…

SAK:n uusi valtuusto koossa Kiljavalla

SAK:n valtuuston kokous 24. ja 25.11.2006

SAK:n uusi valtuusto kokoontuu ensimmäisen kerran 24.-25.11.2006 Kiljavan opistolla Nurmijärvellä. Kaksipäiväiseen kokoukseen saapuu 120 valtuutettua eri puolilta Suomea SAK:n 21 jäsenliitosta.

SAK:n valtuuston keski-ikä on 48 vuotta. Alle 35-vuotiaita on valtuustossa kahdeksan. Nuorin valtuutettu on 20-vuotias myyjä ja vanhin 63-vuotias hienomekaanikko.

Valtuutetuista on kaksi viidestä (42 %) naisia. Naisvaltaisimmat valtuustoryhmät ovat PAM:illa (81 %) sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:llä (74 %).

Liitoista suurin valtuustoryhmä on JHL:llä, jolla on 23 valtuutettua. Toiseksi suurin ryhmä tulee PAM:sta, josta valtuustossa on 21 henkilöä ja kolmanneksi suurin ryhmä on Metalliliitolla, 17 valtuutettua.

SAK:n valtuutetut ovat kotoisin 69 eri paikkakunnalta. Helsinkiläisiä kokouksessa on 14, tamperelaisia seitsemän ja joensuulaisia viisi. Turusta, Jyväskylästä ja Oulusta saapuu kustakin neljä valtuutettua. Maakunnista suurin ryhmä on uusimaalaisilla ja toiseksi suurin pirkanmaalaisilla. Seuraavaksi eniten valtuutettuja saapuu Pohjois-Pohjanmaalta ja Varsinais-Suomesta.

Valtuuston jäsenet työskentelevät eri kokoisilla työpaikoilla. Useampi kuin yksi kolmasosa (35 %) työskentelee työpaikoilla, joilla on vähemmän kuin sata työntekijää, noin 30 prosenttia työskentelee yli 500 hengen työpaikalla ja joka kymmenes valtuutettu on puolestaan töissä työpaikoilla, joilla on alle kymmenen työntekijää.

Edustajat työskentelevät yhteensä lähes sadassa eri ammatissa hitsaajasta lähihoitajaan, kirvesmiehestä toimittajaan, kokista sihteeriin, perhepäivähoitajasta kaivosmieheen sekä kompassikokoojasta kasinopelinhoitajaan.

• Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle ja ajo-ohjeet Kiljavan opistolle. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.