s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n uusi järjestöpäällikkö M…

SAK:n uusi järjestöpäällikkö Matti Tukiainen: Lisää päätösvaltaa alueille

Puhereferaatti
Iisalmen ay-väen vappujuhla
1.5.2001 Iisalmen tori klo 11.00

SAK ja sen edeltäjät ovat perustamisestaan lähtien olleet mukana aktiivisesti rakentamassa Suomesta hyvinvointiyhteiskuntaa. Oikeutus ja perusta tälle linjalle on aina haettu ja tullaan jatkossakin hakemaan SAK:n jäsenliittojen jäseniltä. Monet tutkimukset osoittavat, että jäsenistö on hyvinvointiyhteiskuntalinjan takana. SAK:n kuukauden päästä kokoontuva 16. edustajainkokous tulee vahvistamaan linjan säilymisen seuraavaksi viideksi vuodeksi. Tärkeää on, että SAK on jatkossakin yhteiskuntapoliittinen kansanliike, jonka voima on jäsenistössä ja heidän työssään työpaikoilla, kunnissa ja maakunnissa.

Alue- ja paikallistoimintaa onkin SAK:ssa vahvistettu ja tullaan jatkossakin vahvistamaan. Yhtenä syynä tähän on aluekehittämisen merkityksen kasvu Suomen EU-jäsenyyden myötä. SAK:n aluetoiminta on väylä jäsenistölle vaikuttaa aluetasolla hyvinvointiyhteiskunnan rakentamiseen.

Aluepolitiikassa päähuomio on käynnissä olevien EU-ohjelmien toteutuksessa ja käytettävissä olevien – varsin huomattavienkin määrärahojen – suuntaamisessa tehokkaaseen ja työllisyyttä tukeviin hankkeisiin. TE-keskusten ja maakuntaliittojen keskinäinen nahistelu on saatava loppumaan ja virkamiesten tarmo suunnattava yksityissektorin aktivoimiseen aluekehittämistyöhön. Samalla kun aluetasolla yhteistyö virkamiesten, poliittisten päättäjien sekä työmarkkina- ja elinkeinoelämän järjestöjen kesken vahvistuu, tulee päätösvaltaa ministeriöiden virkamiehiltä siirtää alueille. Sillä tavoin maakuntien henkinen kapasiteetti saadaan parhaiten hyötykäyttöön vahvistamaan alueiden omaa kehittämistä.