s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Tukiainen: EK virittelee…

SAK:n Tukiainen: EK virittelee lakko-oikeuden kieltämistä

Johtaja Matti Tukiainen

SAK:n johtaja Matti Tukiainen hämmästelee EK:n lakiasiainjohtajan Lasse Laatusen kommentteja liittyen JHL:n valtion omistajapolitiikkaa vastaan suunnattuun perjantaiseen mielenilmauslakkoon. Tukiaisen mielestä EK:n johtajan mielipiteistä on luettavissa, että hän haluaa rajoittaa julkisen sektorin työntekijöiden lakko-oikeutta.

Lapin Kansassa julkaistussa Laatusen kolumnissa kirjoittaja halusi, että verotuksen uudistusta pohtiva työryhmä voisi harkita ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamista. Laatunen perustelee näkemystään sillä, että ”mitä järkeä on, että valtio rahoittaa itseään vastaan suunnattuja lakkoja”. Lisäksi Laatunen vihjaili JHL:n toimilla olevan yhteyksiä SDP:hen.

SAK:n Tukiainen pitää Laatusen ajatuksenjuoksua käsittämättömänä monestakin syystä.

– Miksi EK:n vastuullinen johtaja nostaa tässä yhteydessä, jossa JHL:n jäsenillä on aito huoli työpaikoistaan, esille jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamisen, jota normaalisti ei ole haluttu kyseenalaistaa. Onko tämä EK:n virallinen kanta vai sortuuko Laatunen poliittiseen manööveriin, josta hän itse kolumnissaan syyttää ”JHL-SDP-akselia”, Tukiainen kysyi sunnuntaina Helsingissä puhuessaan Suomen Muusikkojen Liiton liittokokouksessa.

Hänen mielestään ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeiden poistamiselle ei ole mitään perusteita. Tukiainen muistuttaa, että vastaavia verovähennysoikeuksia on juuri Laatusen edustamassa elinkeino- ja yritysmaailmassa luku- ja euromääräisesti huomattavasti enemmän kuin palkansaajaliikkeessä.

– Kesän vaalirahakeskustelu teki vihdoin kaikille selväksi, että työnantajajärjestöt ja yritykset rahoittavat huomattavilla euromäärillä oikeistopuolueita. Kolumnissaan Laatunen kuitenkin luo valheellisen mielikuvan, että rahaa liikkuisi vain ay-liikkeen ja vasemmiston välillä, Tukiainen ihmettelee.

Tukiainen toivoo, ettei Laatunen vaarantaisi arvostetun työmarkkinavaikuttajan rooliaan uransa loppuvaiheessa turhan typerillä kannanotoilla, joita hänen tuoreessa kolumnissaan oli vähintään riittävästi.