s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Tallinnan palvelupisteen…

SAK:n Tallinnan palvelupisteen vetäjä valittu

SAK:n Tallinnan palvelupisteen vetäjä valittu.

SAK:n hallitus on nimittänyt SAK:n syksyllä avattavan Tallinnan palvelupisteen vetäjäksi psykologian maisteri Eve Kyntäjän (43). Kyntäjä aloittaa tehtävässään elokuun alussa.

Eve Kyntäjä on tehnyt tähänastisen uransa lähinnä maahanmuuttajatutkimuksen parissa. Hän on tutkinut mm. maahanmuuttajien sosiaalista asemaa Euroopassa, inkerinsuomalaisten paluumuuttoa sekä muuttonäkymiä Venäjältä ja Baltian maista Suomeen. Parhaillaan hän työskentelee tutkijana Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutissa. Kyntäjä on myös ollut mukana kansainvälisissä maahanmuuttoon liittyvissä hankkeissa.

Kyntäjä on Viron kansalainen ja asunut Suomessa yli 10 vuotta. Hän valmistui Tarton yliopistosta vuonna 1982. Viron ja suomen lisäksi Eve Kyntäjä puhuu myös englantia, venäjää ja ruotsia.

SAK:n uusi palvelupiste avataan Tallinnaan syksyllä 2002. Palvelutoimistosta virolaiset saavat tietoa mm. työskentelymahdollisuuksista Suomessa, Suomen työlainsäädännöstä ja työehdoista sekä suomalaisen työelämän pelisäännöistä ja työntekijöiden järjestäytymisestä.

Palvelupisteen perustaminen on osa Suomen ja Viron välisen työmarkkinayhteistyön kehittämishanketta. Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen ja Viron välisten työmarkkinoiden toimivuutta ja ehkäistä harmaiden työmarkkinoiden syntymistä. Projektin avulla halutaan myös edistää toimivien ja tasa-arvoisen työmarkkinoiden kehittymistä Virossa sekä vahvistaa yhteistyösuhteita virolaisten työmarkkinajärjestöjen ja viranomaisten välillä. Näin projekti osaltaan edistää niiden esteiden poistumista, jotka voivat vaikeuttaa Viron liittymistä Euroopan unionin jäseneksi.

Hanke toteutetaan vuosina 2002 – 2006 ja sille on myönnetty rahoitusta Etelä-Suomen EU:n Interreg 3A -ohjelmasta. Kansallinen rahoittaja on Uudenmaan TE-keskus.

Lisätietoja:

Järjestöpäällikkö Matti Tukiainen, (09) 7721 420 tai 0400 600099