s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Tallinnan palvelupiste m…

SAK:n Tallinnan palvelupiste muutti uusiin tiloihin

SAK:n palvelupiste Tallinnassa on muuttanut.

SAK:n palvelupiste Tallinnassa on muuttanut uusiin tiloihin. Aikaisemmin Tallinnan vanhassa kaupungissa toiminut ”Suomen työelämän infopiste” palvelee jatkossa keskeisellä paikalla Tallinnan keskustassa osoitteessa Liivalaia 11/4.

SAK perusti palvelupisteen Tallinnaan noin kolme vuotta sitten. Infopiste perustettiin alkuun noin kaksivuotisena määräaikaisena kokeiluna. Määräaikaiseen hankkeeseen on saatiin myös EU-tukea. Palvelupisteen toimintaa on päätetty jatkaa SAK:n ja liittojen omalla rahoituksella vuoden 2008 loppuun.

Infopisteen toiminnasta on saatu erittäin hyviä kokemuksia. Tähän mennessä infopisteessä on vieraillut jo noin 6000 suomalaiseen työelämään liittyvistä kysymyksistä kiinnostunutta. Lisäksi pisteeseen on tullut tuhansia yhteydenottoja puhelimitse ja sähköpostilla. Ammattiryhmistä eniten on neuvottu rakennus-, palvelu-, metalli- ja kuljetusalan, maa- ja metsätalouden sekä terveydenhoito-alan ihmisiä. Infopisteellä on kaksi virolaista työntekijää.

Työmarkkinajärjestelmä ja työlainsäädäntö eroavat Suomessa ja Virossa moni tavoin. Palkkataso on edelleen Virossa noin viisi kertaa alempi kuin Suomessa. Oikeata ja objektiivista tietoa välittämällä voidaan esimerkiksi ennaltaehkäistä työehtodumppausta ja harmaan talouden ongelmia.

Suomen työelämän infopisteen päällimmäisenä tehtävänä on neuvoa Suomessa työskentelyyn liittyvissä kysymyksissä. Oikean tiedon saanti omalla äidinkielellä &#;8211 viroksi ja venäjäksi – ehkäisee ennalta väärinkäsityksiä ja ongelmatilanteita, joita Suomessa työskennellessä saattaa eteen tulla. Infopisteessä annetaan perustietoa suomalaisesta työmarkkinajärjestelmästä, palkkatasosta, verotuksesta, työehdoista, työsuojelusta ja ammattiliittojen tarjoamista palveluluista. Infopiste järjestää myös seminaareja ja infopäiviä ajankohtaisista aiheista.

Lisätietoja:

• Projektipäällikkö Eve Kyntäjä, puh. 0400 513 162
  • SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099

Lisätietoja infopisteen toiminnasta sekä tietoa Suomeen töihin aikoville löytyy Suomen työelämän infopisteen internetsivuilta osoitteesta www.sak.fi/tallinn.