s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n satavuotisjuhlinta jatku…

SAK:n satavuotisjuhlinta jatkuu aluetapahtumilla

SAK 100 vuotta

SAK:n satavuotisjuhlasyksyn avaa Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Satakunnan aluejuhla Helsingissä 18.&#;821119. elokuuta. – Viikonlopuksi odotettu kesäsää kerännee paikalle tuhatkunta SAK:laista aktiivia ja jäsentä, SAK:n Uudenmaan aluetoimiston aluejohtaja Hannele Ugur kertoo.

Syksyn aikana järjestettävät alueelliset 100-vuotisjuhlat on suunnattu pääasiassa SAK:laisen liittojen jäsenille, aktiiveille ja heidän perheilleen, mutta kaikki muutkin kiinnostuneet ovat tilaisuuksiin tervetulleita. SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen edunvalvontatyössä on aktiivisesti mukana noin satatuhatta ihmistä ympäri Suomea. Vuosi sitten tehdyn SAK:n järjestötutkimuksen mukaan peräti 200 000 SAK:laisen liiton jäsenistä on toiminut jossakin työuransa vaiheessa ay-luottamustehtävissä. Luottamusmiehet, työsuojeluvaltuutetut ja työntekijöiden edustajat huolehtivat työpaikoilla SAK:laisten jokapäiväisestä edunvalvonnasta.

Kansanjuhlaa vietetään Auroran kentällä kello 12–17. Ohjelma on suunniteltu tarjoamaan jokaiselle jotain. – On asiaa, historiaa ja hömppääkin, Ugur kuvailee. Juhlaan on vapaa pääsy.

Tapahtuma alkaa perinteisellä soppatykkitarjoilulla. Asiaohjelman aloittaa kello 13 puheenjohtaja Lauri Ihalaisen juhlapuhe, jota seuraa historiankirjoittaja Tapio Bergholmin katsaus SAK:n 100-vuotiseen taipaleeseen.

Leikkimielisessä kisailussa maakunnat ottavat toisistaan mittaa. Perheen pienimpiä hauskuttaa lasten ikioma orkesteri Kengurumeininki. Rokimpaa menoa edustaa nuorison suosikki Smak. Sunnuntaina juhlakansa kokoontuu ihailemaan Al Bondos -sirkuksen taidonnäytteitä.

SAK on juhlinut satavuotistaivaltaan pitkin vuotta eri puolilla Suomea. Syksyn aikana järjestetään viisi aluejuhlaa, jotka kokoavat yhteen tuhansia SAK:n aktiiveja juhlistamaan keskusjärjestön merkkivuotta. Helsingin lisäksi aluejuhlia järjestetään Vaasassa, Joensuussa, Oulussa ja Kemissä.