SAK:n Satakunnan aluekokous haluaa yritystuet vastikkeellisiksi

SAK:n Satakunnan aluekokous oli erittäin huolestunut maamme vaikeasta työllisyystilanteesta sekä työväestön heikosta ostovoiman kehityksestä. Köyhyys maassamme kasvaa.
26.11.2014 08:00

Palkansaajat ovat viime vuosina yhdessä EK:n ja valtiovallan kanssa sopineet erittäin maltillisia sopimuksia palkkojen ja muiden etuuksien suhteen.  Sopimuksia on perusteltu työllisyyttä parantaviksi ja kustannustasoltaan maltillisiksi ratkaisuiksi.  Vastapainoksi maltillisille ratkaisuille SAK:n aluekokouksen mielestä yrityksiltä tulisi vaatia vastikkeellisuutta erilaisia tukia ja verovähennyksiä myönnettäessä. Tukien saamiseksi edellytetään uusien työpaikkojen luomista. Myös valtiovallan on tehostettava toimiaan harmaan talouden kitkemiseksi.

EK:n toimitusjohtaja Häkämiehen vaatimukseen palkankorotusten jäädyttämisestä nollatasolle ei ole siis perusteita, sillä jo solmituilla maltillisilla sopimuksilla toivottua kasvua ei ole saatu.  Yritykset saivat huomattavat verohelpotukset, joten EK:n tulisi ohjeistaa yrityksiä luomaan uusia työpaikkoja – talouskasvu syntyy vain siten. Aluekokous heittääkin vastuupallon takaisin työnantajapuolelle; palkansaajat ovat tehneet jo osansa.

Keskusjärjestöjen valmistelussa oleva neuvottelujärjestelmän uudistaminen ei saa heikentää työtaisteluoikeuksia, eikä se saa johtaa lakkosanktioiden koventamiseen.

SAK:n aluekokouksessa keskusteltiin myös kevään 2015 eduskuntavaalien tärkeydestä. Arkadianmäellä tulee jatkossakin olla kansanedustajia, jotka ymmärtävät työntekijän ja palkansaajan todellisuutta. Tämän takaamiseksi on SAK:laisen palkansaajan äänestysaktiivisuus saatava kasvuun.

Äänestämättä jättäminen ei ole vaikuttamista.

Lisätietoja:    Raija Raittio, SAK:n Porin aluetoimitsija, 040 8489450