s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Reijo Paananen: Suomen m…

SAK:n Reijo Paananen: Suomen menestysresepti on yhteistyö

SAK:n viestintäpäällikkö Reijo Paananen
Referaatti vappupuheesta
Mäntyharju 1.5.2012 klo 10.30

– Pienen kansantalouden tärkein menestystekijä on luottamukselle perustuva yhteistyö. Innovaatiot eivät synny käskyttämällä, eivätkä työurat pidenny mekaanisella eläkeiän muutoksella, sanoi SAK:n viestintäpäällikkö Reijo Paananen vappupuheessaan Mäntyharjulla.

Paananen muistutti, että talouden sopeuttamistoimien aikajänne on huomattavasti vuotta ja vaalikautta pidempi.

– Eivät luottoluokittajatkaan ole kiinnostuneita yhden vuoden tapahtumista, vaan rakenteellisista muutoksista, jotka vaikuttavat parinkymmenen vuoden jaksolla. Siksi raamisopimuksessa ja työurasopimuksessa sekä valtioneuvoston kehysriihessä tehdyt ratkaisut ovat tärkeitä, ja niiden toteutumisesta on huolehdittava yhteistuumin.

Paananen kummeksuu Suomen Yrittäjien jatkuvaa toistelua nuorten palkka-alesta.

– Palkka-ale ei ole ratkaisu. Maito maksaa saman niin nuorelle kuin vanhalle.

Ammattiliitot ja työnantajat ovat käynnistäneet alakohtaisten työllistämisratkaisujen etsimisen, jotta sietämättömällä tasolla oleva nuorisotyöttömyys painetaan alas.

– Tässä työssä on onnistuttava, koska meillä ei ole syytä eikä varaa antaa nuorille sellaista kuvaa, että he olisivat toisen luokan kansalaisia ja työntekijöitä, huomautti Paananen.