SAK:n Rauman Paikallisjärjestön julkilausuma

14.04.2014 00:00

SOLIDAARISUUTTA TYÖHÖN, PALKKAUKSEEN JA PALVELUIHIN.

SAK:n Rauman Paikallisjärjestö ry:n 3.4.2014 kokoontunut edustajisto korostaa äänestämisen tärkeyttä Euroopan Parlamenttivaaleissa ja kehottaa jäseniään vaaliuurnille su 25.5.2014. Euroopan parlamentin tekemät päätökset heijastuvat monella tavalla palkansaajien arkeen. Palkkoihin, sosiaaliturvaan ja työehtoihin on asettava minimitasot alentamatta minkään jäsenmaan jo sovittuja työehtoja.
Halpatyövoiman käyttö ja harmaa talous on kitkettävä ja kaikille on maksettava työehtosopimusten mukaista palkkaa, kansalaisuuteen katsomatta.
RAP korostaa kunkin maan kansallista itsemääräämisoikeutta liittovaltiokehityksen vaihtoehtona. Jäsenmailla on myös oltava oikeus tuottaa julkisia hyvinvointipalveluita. Kukin maa saa järjestää sosiaali-, terveydenhuolto- ja koulutuspalvelunsa itse.

KRIISISTÄ KESTÄVÄÄN KEHITYKSEEN:
Euroopan keskuspankin ensisijaiseksi tehtäväksi on määrättävä vakauden ja työllisyyden edistäminen.
Sijoittajien on kannettava vastuu aiheuttamastaan talouskriisistä.  Pankkien ja finanssilaitosten valvontaa ja sääntelyä pitää lisätä uusien kriisien ehkäisemiseksi.  Veroparatiisit on suljettava ja pankkisalaisuudesta on luovuttava. Pankkien tukemisen sijaan on tuettava ihmisiä. Kriisimaiden kurjistaminen on lopetettava ja niiden velat on järjestettävä uudelleen. Näin luodaan parempaa Eurooppa sen kansalaisille.

KOHTI AVOINTA JA VÄKIVALLATONTA EUROOPPAA
Rauhan säilyminen Euroopassa on EU:n tärkein tavoite.
Unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ei pidä militarisoida. Suomen tulee pysyä sotilaallisesti liittoutumattomana.

ÄÄNESTÄ
SAK:lainen väki on vastavoima rasismille ja kansalaisten kaikenlaiselle syrjinnälle!