s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly…

Uutinen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly: Suomessa ei ole pula työvoimasta vaan osaamisesta

Lauri Lyly

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä Suomessa ei varsinaisesti ole työvoimapulaa, vaikka julkisuudessa sen suuntaisia väitteitä aina silloin tällöin esitetään. Hänen mukaansa kyse on enemmän siitä, pystytäänkö työntekijöiden osaaminen pitämään ajan ja tehtävien vaatimalla tasalla koko työuran ajan ja kohtaavatko kysyntä ja tarjonta työmarkkinoilla parhaalla mahdollisella tavalla. Osaamisen puutteesta ja kysynnän ja tarjonnan heikosta kohtaamisesta kertovat nykyiset liian korkeat työttömyysluvut.

– Resurssia eli työvoimaa meillä siis on, mutta iso kysymys on se, miten tämä työvoima saadaan paremmin työllistettyä. Kaiken perusta on se, että Suomessa harjoitettava politiikka pystyy luomaan hyvät puitteet myönteiselle talous- ja työllisyyskehitykselle, Lyly pohti perjantaina SDP:n järjestämässä työllisyysseminaarissa Vaasassa.

Suomen työvoima supistui 25 000 henkilöllä vuodesta 2008 vuoteen 2009. Vaikka lasku taittuu, se on edelleen tänä vuonna arvion mukaan 18 000 henkilöä ja ensi vuonna 5 000 henkilöä.

Lylyn mukaan Suomeen on saatavissa lisätyövoimaa paitsi parantamalla osaamista sekä työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamista myös muun muassa pidentämällä työuria sekä huolehtimalla ulkomaalaisten henkilöiden paremmasta sopeuttamisesta suomalaiseen yhteiskuntaan ja työmarkkinoihin.

– Työuria pidentämällä Suomeen voidaan saada huomattavan paljon lisää tehtyä työtä. Yksi parhaista keinoista pidentää työuria on puuttua työkyvyttömyyden syihin. Työkyvyttömyyseläkkeelle kun siirrytään nykyään keskimäärin 52-vuotiaana. Jo työkyvyttömyydestä johtuneiden eläkkeiden puolittaminen nostaisi keskimäärästä eläkkeelle siirtymisikää puolellatoista vuodella. Viidessä vuodessa tämä merkitsisi 60 000&#;821170 000 lisätyövuotta. Se puolestaan vastaisi jo yli puolta siitä lisätyöllisyystavoitteesta, jonka Suomen pitäisi lähivuosina täyttää.

– Myös parantamalla työnvälitystä sekä panostamalla aktiivisesti työvoimapolitiikkaan olisi tehtävissä paljon. Osatyökykyisille ja vaikeasti työllistyville olisi saatava työllistymismahdollisuuksia nykyistä enemmän. Muuten pitkäaikaistyöttömien määrä vain kasvaa kasvamistaan, vaikka työttömyyttä sinällään pystyttäisiin alentamaan, Lyly totesi.

Hän korosti, että ulkomaalaisen työvoiman käyttö Suomessa ei saa johtaa kaksien työmarkkinoiden syntymiseen. Lisäksi ulkomaisen työvoiman tarvetta pohdittaessa kannattaa Lylyn mielestä erottaa lyhyemmän ja pidemmän aikavälin tarpeet.

– Tämän hetkisessä korkean työttömyyden tilanteessa olisi panostettava erityisesti jo Suomessa olevien ulkomaalaisten työllistämiseen. Näin siksikin, että maahanmuuttajien työttömyysprosentti on yli kaksinkertainen muuhun väestöön verrattuna, Lyly linjasi.