s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly…

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly: Kaikille suomalaisille ammattitutkinto

Lauri Lyly

SAK esittää, että seuraavalla vaalikaudella käynnistetään työ, jonka tavoitteena on taata kaikille suomalaisille ammattitutkinto. Järjestön puheenjohtajan Lauri Lylyn mukaan tämä tarkoittaisi, että kaikki peruskoulunsa päättävät pääsisivät jatkamaan opintojaan toisen asteen koulutukseen, mutta myös, että kaikki jo työiässä olevat voivat suorittaa ammattitutkinnon.

– Suomessa on edelleen yli 400 000 työikäistä aikuista, joilta puuttuu ammatillinen koulutus. Nuoria peruskoulun päättäviä jää ammatillisen koulutuksen ulkopuolelle ja lähes 10 000 opiskelijaa keskeyttää ammatillisen koulutuksen joka vuosi. Työelämässä on siis suuri määrä vailla ammattitutkintoa olevia. Työmarkkinoilla on kuitenkin kovin vähän enää tarjolla työtehtäviä, joihin ei vaadita vähintään ammatillista perustutkintoa, Lyly perusteli järjestönsä esitystä keskiviikkona Suomen Yrittäjien ja SAK:n yhteisessä seminaarissa Helsingissä.

SAK on jo vuosia puhunut sen puolesta, että kaikille peruskoulunsa päättäville on mahdollistettava joko opiskelu-, työ- tai harjoittelupaikka tai joku muu aktiivitoimi. On kansantaloudellisesti ja inhimillisesti väärin, että monet peruskoulun päättävistä jäävät vaille minkäänlaista järkevää elämänsuuntaa. Aloituspaikkojen lisääminen ammatilliseen koulutukseen ei yksin tätä ongelmaa ratkaise.

– Nyt on vihdoin saatava koulutustakuu toimimaan myös käytännössä niin, että kaikilla peruskoulun päättävillä on mahdollisuus jatkaa opintojaan. Jos takuuta ei voida muuten toteuttaa, olisi mielestäni syytä jatkaa oppivelvollisuutta &#;8211 vai pitäisikö puhua oppioikeudesta – koskemaan osin myös toisen asteen koulutusta ja näin varmistaa viranomaisten vastuu järjestää koulutuspaikka kaikille nuorille, Lyly totesi.

Hänen mielestään tärkeää on myös, että työuran aikana työntekijöiden osaaminen ja sen päivittäminen pystytään turvaamaan. Tällä hetkellä monet eivät näin pysty tekemään.

– Työelämän muutoksissa on ensiarvoisen tärkeää, että työikäiset voivat huolehtia omasta osaamisestaan läpi työuran, olivatpa he sitten pätkä- tai silpputöissä tai kokoaikaisessa työsuhteessa. Tarvitaan toimia työpaikoilla, riittävästi oppisopimuskoulutusta ja muuta tutkintoon johtavaa koulutusta sekä riittävästi koulutusmahdollisuuksia työttömille, SAK:n puheenjohtaja linjasi.