s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihal…

Uutinen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen: Elinkeinoelämän kova linja uhkana palkkatasa-arvolle

Lauri Ihalainen

Vuodesta 2005 tasa-arvosuunnittelun teemavuosi

– Solidaaristen palkkaratkaisujen avulla on palkkaerojen kasvu Suomessa saatu pidettyä kurissa. Kahtia jakautuneilla työmarkkinoillamme naiset kuitenkin ansaitsevat edelleen noin viidenneksen vähemmän kuin miehet. Elinkeinoelämän tavoittelema palkkaerojen kasvattaminen merkitsisi automaattisesti myös miesten ja naisten välisten palkkaerojen kasvattamista.

– Kaikki merkit viittaavat siihen, että työnantajien asenteet ovat muuttuneet entistä kovemmiksi myös suhteessa samapalkkaisuuspyrkimyksiin ja tuloeroja tasoittavaan palkkapolitiikkaan. Työnantajien pyrkimyksenä on siirtää palkat ala- ja yrityskohtaiseen päätöksentekoon ja samalla päästä eroon solidaarisesta palkkapolitiikasta.

– Palkansaajajärjestöjen rivit ovat valitettavasti olleet tähän mennessä liian hajanaiset palkkatasa-arvokysymyksessä. Palkkauksellisen tasa-arvon edistäminen tulisikin nostaa koko palkansaajaliikkeen yhteiseksi hankkeeksi tulevilla neuvottelukierroksilla.

– Myös kiristyvä kilpailu osaavasta työvoimasta toivottavasti muuttaa työnantajien suhtautumista miesten ja naisten tasa-arvoon: tasa-arvon edistäminen sekä mahdollisuudet työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen voivat jatkossa muodostaa tärkeän kilpailutekijän rekrytoivalle työnantajalle.

– Palkkatasa-arvon edistämiseksi on parhaillaan käynnissä poikkeuksellisen runsaasti toimia. Hallitusohjelman mukaisessa samapalkkaisuusohjelmassa käsitellään kevään mittaan keskeisiä työmarkkinateemoja. Uutta on, että osapuolena tässä keskustelussa on työmarkkinajärjestöjen ohella nyt myös valtio, jonka haastavana tehtävä on osaltaan edistää yhteisymmärryksen löytymistä työmarkkinaosapuolten kesken. Valtion panoksena hankkeeseen tulisi lisäksi olla tuntuva taloudellinen lisäresurssointi hankkeen toteutumista edistäviin toimiin.

– Vaikka naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistämisen puitteet luodaan kansainvälisillä ja kansallisilla sopimuksilla ja lainsäädännöllä, toteutetaan tasa-arvo viime kädessä työpaikoilla. Nykyisen tasa-arvolain edellyttämiä tasa-arvosuunnitelmia on kuitenkin tehty vain joka kolmannella työpaikalla. Eduskunnassa parhaillaan loppusuoralla oleva uusi tasa-arvolaki velvoittaa työpaikat entistäkin tiukemmin tasa-arvosuunnitelmien tekoon. SAK:n ehdotus onkin, että uuden tasa-arvolain myötä vuodesta 2005 tehtäisiin työpaikoilla tasa-arvosuunnittelun teemavuosi.

Lue myös

SAK:n tasa-arvosihteeri Marja Erkkilä: Valtiolla tärkeä rooli samapalkkaisuuden edistämisessä
(Lappeenrannan paikallisjärjestön naistenpäivän tilaisuus 8.3.2005)