s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Pertti Parmanne: Työeläk…

SAK:n Pertti Parmanne: Työeläketurvan hoitamisessa kilpailu on renki, ei isäntä

Pertti Parmanne

– Lakisääteisen työeläketurvan hoitamisessa markkinakilpailu voi toimia vain rajoitetusti. Kilpailun tavoitteena on saada työeläkelaitokset hoitamaan tehtäväänsä mahdollisimman tehokkaasti ja hyvin. Kilpailu on työeläkevakuutuksessa renki, ei isäntä, sanoo SAK:n johtaja Pertti Parmanne kommentoidessaan tänään julkistettua hallitusneuvos Erkki Rajamäen selvitystä.

Parmanteen mukaan Rajaniemen selvitys on laaja ja ansiokas analyysi työeläkelaitosten kilpailun tarkoituksesta, rajoista ja mahdollisuuksista.

– Selvityshenkilö korostaa, että lainsäädäntöön olisi nykyistä selvemmin kirjattava sekä yhteisesti hoidettavat ja että kilpailun piirissä olevat asiat. SAK kannattaa tätä ajatusta, sillä se selkeyttäisi kilpailukeskustelua, Parmanne toteaa.

– Selvityshenkilö tarkastelee nykytilannetta kriittisellä otteella ja nostaa esille runsaasti myös huolellista jatkopohdintaa vaativia kysymyksiä. Esimerkiksi ajatus työeläkemaksujen yhtiökohtaisuuden lisäämisestä sisältää monia ongelmia. Se voisi johtaa työeläkevakuutuksen keskittymiseen entistä enemmän suuriin yhtiöihin, Parmanne sanoo.

Myös vihjailu työeläkevakuutusyhtiöiden muuttamisesta sijoitusrahastoiksi on Parmanteen mielestä varomatonta, sillä se murentaisi työeläketurvan sosiaalivakuutusluonteen.

– Työeläkelaitosten toiminnan tehostaminen kilpailun avulla ei ole vain vakuutuksenottajien eli työnantajayritysten asia. Avoimesti, nopeasti ja oikeudenmukaisesti toimivat työeläkelaitokset ovat myös vakuutettujen eli työntekijöiden etu, Parmanne korostaa.

• johtaja Pertti Parmanne, puh. 020 774 0122
  • sosiaalipoliittinen asiantuntija Kaija Kallinen, puh. 020 774 0154 tai 040 500 2417