s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Pertti Parmanne: Eläkelu…

SAK:n Pertti Parmanne: Eläkelupaukset lunastettava

Pertti Parmanne

– Työnantajajärjestö EK ilmoitti kantanaan eilen, että työeläkemaksut pitää jäädyttää nykytasolle. EK on ollut sopimassa viime vuosien suurista työeläkeuudistuksista, joilla hillittiin merkittävästi tulevien vuosikymmenten eläkemaksurasitusta. Sopimuksiin sisältyi tasainen, mutta maltillinen työeläkemaksujen nousu lähivuosina, jotta vältytään maksujen äkkikorotukselta. Työnantajat yrittävät näköjään nyt luistella irti sopimistaan velvoitteista. Työmarkkinasopijan sanaan on voitava luottaa. EK:n on syytä lopettaa nykyisten ja tulevien eläkeläisten levottomuuden lietsonta, sanoo SAK:n johtaja Pertti Parmanne.

Parmanteen mukaan Suomessa on muihin maihin verrattuna varauduttu työeläkeuudistusten myötä poikkeuksellisen hyvin väestön ikääntymiseen.

– Jos työnantajien ajama maksujäädytys toteutettaisiin nyt, tarvittaisiin vajaan kymmenen vuoden kuluttua vähintään kahden prosenttiyksikön kertakorotus eläkemaksuihin. Tällaista maksukriisiä ei pidä järjestää. Työeläkemaksuja on tarpeen rahastoida nyt, kun suuret ikäluokat ovat vielä työelämässä. Sukupolvien välisen tulonjaon oikeudenmukaisuudesta on huolehdittava. Eläkelupaukset on lunastettava, mutta nuoremmille ei saa jättää kohtuutonta maksutaakkaa, Parmanne painottaa.

Lisätietoja:
johtaja Pertti Parmanne, puh. 020 774 0122