s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Palanko-Laaka kritisoi J…

SAK:n Palanko-Laaka kritisoi Jäätteenmäkeä populismista

Kirsti Palanko-Laaka

– SAK:n keskeisimpiä vaatimuksia työelämän kehittämisessä on aina ollut myös sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Siksi keskustan puheenjohtaja Anneli Jäätteenmäen tämänpäiväinen ulostulo tuntuukin ihmeelliseltä, ja vaikuttaa siltä, että kyse on tietämättömyydestä tai populistisesta revittelystä, toteaa SAK:n johtaja Kirsti Palanko-Laaka.

– Se, joka SAK:n tupotavoitteet tai vaalikauden tavoiteohjelman on lukenut, tietää että SAK esittää mm. tupotavoitteissaan toimenpideohjelmaa samapalkkaisuuden toteutumiseksi suomalaisessa työelämässä. Nykyisinhän tätä laissa olevaa samapalkkavaatimusta ei kovin hyvin työpaikoilla noudateta, koska samanarvoisuuden määrittely on vaikeaa, Palanko-Laaka sanoo.

Palanko-Laakan mukaan suuri ongelma onkin se, että jako naisten ja miesten töihin on Suomessa erittäin voimakas, etenkin suoritustason töissä, ja samaa työtä tekevät ovat yleensä samaa sukupuolta. Tavoitteena pitäisikin olla, että esimerkiksi naisille tyypillisten hoivatöiden vaativuutta voitaisiin verrata miesten teknisiin töihin. Tällöin lain henki samanarvoisten töiden vertailusta toteutuisi.

Palanko-Laakan mukaan SAK:n sopimustavoitteissa on lisäksi vaatimus työehtosopimusten sukupuolivaikutusten arvioinnista. Vaalikauden tavoiteohjelmassa SAK vaatii erityisesti julkisen sektorin palkkaus- ja tulospalkkausjärjestelmien kehittämistä niin, että jokainen saa työn vaativuutta vastaavan palkan.

– Entisenä työmarkkinajuristina Jäätteenmäen pitäisi tietää, missä neuvottelupöydissä samapalkkaisuusasioita kulloinkin edistetään, Palanko-Laaka huomauttaa.