SAK:n pääekonomisti Koski: Kehyspäätös yllättävän hyvä

22.03.2012 16:44

SAK on melko tyytyväinen hallituksen kehysriihessä tekemiin päätöksiin. Valtiontalouden heikko tilanne edellyttää sopeuttamistoimenpiteitä ja hallitus on onnistunut tekemään päätöksiä, joilla sopeutus tehdään oikeudenmukaisesti.

– Kehyksissä on kaikille karvaita paloja, mutta yleisellä tasolla kehyspäätös vaikuttaa yllättävän hyvältä. Valtion velkasuhde kääntyy näillä päätöksillä laskuun ja Suomen luottoluokituksen perusteet vahvistuvat entisestään, kommentoi SAK:n pääekonomisti Olli Koski.

Hallituksen päätökset työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamisesta puolison tulojen osalta, verotuksen työtulovähennyksen kasvattamisesta sekä työllistymisbonusten selvittämisestä auttavat pureutumaan työttömyyden kovaan ytimeen. SAK on helpottunut siitä, että nuorisotyöttömyyteen puututaan osoittamalla nuorisotakuuseen 50 miljoonan euron lisäys. Tarvittaessa määrärahaa on oltava valmis kasvattamaan.

– Työmarkkinatuen uudistaminen on ollut työlistalla jo vuosia. Hyvä, että tahtoa sen toteuttamiseen löytyi nyt, vaikka taloustilanne on heikko, sanoo Koski.

Hallitus leikkaa palkansaajien ostovoimaa korottamalla ansiotuloveroa ja arvonlisäveroa. SAK on kuitenkin tyytyväinen, että myös rikkaat saadaan maksumiehiksi korottamalla perintöveroa ja ottamalla solidaarisuusvero käyttöön. Köyhimpien toimeentulosta pidetään huolta hyvittämällä arvonlisäveron nosto sosiaalietuuksien indeksitarkistuksia aikaistamalla sekä verotuksen perusvähennystä kasvattamalla.

Toteutettujen kulutusverojen korotusten sijaan SAK olisi painottanut mieluummin omaisuuden verotusta. Se olisi ollut työllisyyden kannalta vähemmän haitallista. Esimerkiksi kiinteistövero olisi voitu ulottaa maa- ja metsätalousmaahan. Myös listaamattomien yritysten osinkoverotuksen talouskasvua tyrehdyttävä alennus olisi kannattanut poistaa.