SAK:n pääekonomisti: Huonontunut taloustilanne vaatii ratkaisuja

Palkansaajien ostovoima ja työllisten määrä ovat selvässä laskussa tulevina vuosina, jos talouspolitiikkaan ei saada käännettä lähiaikoina.
26.06.2013 09:46
Olli Koski

– Ostovoiman kutistuminen on myrkkyä työllisyydelle ja talouskasvulle. Euroopasta ei ole luvassa nopeaa helpotusta vientikysyntään, joten taloutemme nojaa kotitalouksien kulutukseen. Entisestään huonontunut tilanne vaatii uusia talous- ja työmarkkinapoliittisia ratkaisuja, sanoo Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n pääekonomisti Olli Koski.

Näillä näkymin kuluvana vuonna palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima alenee 1,1 prosenttia ja ensi vuonna 0,7 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan Tukuseton määräaikaisraportista.

– Työllisyyskehityksen tueksi tarvitaan vähintään 200 miljoonan euron elvyttävä täsmäpaketti ja työvoimapolitiikan voimavarojen nostamista. Ostovoimaa ei pidä tässä tilanteessa supistaa kiristämällä verotusta, sen sijaan on huolehdittava työn kannustimista tarkistamalla pienipalkkaisten työtulovähennystä, Koski vaatii.

Suomen kilpailukyky ei ole raportin mukaan vielä palautunut kriisiä edeltävälle tasolle. Yksikkötyökustannusten nousuun ovat oleellisesti vaikuttaneet elektroniikka- ja metsäteollisuuden merkittävästi pienentyneet tuotantomäärät.

– Teollinen rakennemuutos näkyy alentuneena tuotantona, joka on nostanut osaltaan yksikkötyökustannuksia. Syksyllä pitäisi solmia kokoava työmarkkinaratkaisu, joka ottaa huomioon tilanteen vientiteollisuudessa. Hallituksen elvytys- ja veroratkaisut olisi viisainta kytkeä sopimukseen, SAK:n pääekonomisti Olli Koski sanoo.

SAK:n pääekonomisti Olli Koski, puh. 050 541 9645