s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n nuoret kesäduunarikiertu…

SAK:n nuoret kesäduunarikiertueelle (5.5.2000)

SAK:laisten liittojen nuoret starttaavat maanantaina 8. toukokuuta kesäduunarikiertueelle Pohjois- ja Itä-Suomeen. Kiertueella nuoret vierailevat alueiden ammattioppilaitoksissa kertomassa nuorille työelämän pelisäännöistä eli työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista.

Parantuneen työllisyystilanteen myötä myös nuorten kesätyömahdollisuudet ovat parantuneet edellisistä vuosista huomattavasti. SAK:n nuorten mukaan siksi myös tarve tiedottaa nuorille työntekijöille ja kesäduunareille heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan on kasvanut.

SAK:n nuoret haluavat muistuttaa nuoria mm. kirjallisen työsopimuksen merkityksestä ja luottamusmiehen asemasta työpaikalla. SAK:n nuoret tähdentävät, että työehtosopimuksessa sovitut määräykset koskevat myös nuoria kesäduunareita. Palkkoja, lomakorvauksia ja mahdollisia lisiä koskevat sopimukset ovat myös nuoren turvana.

Erityisesti SAK:n nuoret haluavat kiertueensa aikana korostaa työsuojelumääräyksiä. Kesäduunari on huolella perehdytettävä työpaikan tapoihin ja työsuojeluohjeisiin.

SAK:n nuoret kehottavatkin nuoria kesäduunareita rohkeasti tarttumaan työhön, mutta myös pitämään huolta omista oikeuksistaan.

Lisätietoja: SAK:n nuorisosihteeri Eija Tanninen, puh. 050 – 1348.

Kiertueaikataulu: 8.5. Oulu: 9.00-11.00 Oulun ammattioppilaitos. 12.00-14.00 Pohjois-Pohjanmaan ammattioppilaitos. 9.5. Kajaani: 9.00-12.00 Kainuun ammattioppilaitos. 10.5. Joensuu: 9.00-11.00 Joensuun ammattioppilaitos /Peltolan toimipiste. 12.00-14.00 Joensuun ammattioppilaitos / Otsolantoimipiste. 11.5. Mikkeli 9.00-12.00 Mikkelin ammattioppilaitos. 12.5. Kotka 9.00-14.00 Kotkan ammattioppilaitos, kaksi toimipistettä.