s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Nikolas Elomaa: Eroon ma…

SAK:n Nikolas Elomaa: Eroon maan tavoista

SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa
Referaatti vappupuheesta
Rauma 1.5.2012 klo 10.00

Suomen hallituksen kärkihankkeita on harmaan talouden kitkeminen yhteiskunnastamme. Perinteisesti olemme ymmärtäneet harmaan talouden puhtaaksi veronkierroksi, jossa hieman hämäräperäiset yrittäjät peltihallin takahuoneessa junailevat rahavirtojen kulkua ohi verokarhun valvovan silmän. Viimeaikaiset tapahtumat kuitenkin osoittavat, että harmaan talouden käsitettä olisi syytä laajentaa koskemaan myös niitä yhteiskunnan ja liike-elämän hyväosaisia, jotka laillisuuden ja laittomuuden rajamailla junailevat itselleen ja ystävilleen mittavia rahanarvoisia etuuksia.

– Nämä yhteiskuntamme niin sanottuun kermaan kuuluvat, monesti ”ansioituneet herraseurueet” rapauttavat kansakunnan moraalia nopeammin kuin mikään muu asia tässä maassa. Kyseiset nallewahlroosit ja toffetaxellit vielä katsovat asiakseen julkisesti puolustaa toimintaansa ja vaatia kaiken lisäksi lisää oikeuksia ja ikävien esteiden purkamista ahneiden pidoilta, ihmetteli SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa vappupuheessaan Raumalla.

Elomaa kiittää tiedotusvälineitä, jotka ovat ansioituneesti tuoneet julkisuuteen yhä enemmän ja aktiivisemmin tätä harmaan talouden ydinjoukkoa. Myös tuomioistuin on muun muassa Ilkka Kanervan tapauksessa osoittanut tuomionsa ankaruudella, että kaikki maan tavat eivät ole enää sallittuja. Tämä on Elomaan mielestä hyvä asia.

– Seuraava askel hallitukselle olisi tarkastella lainsäädäntömme tilaa tämän ydinjoukon saamiseksi kuriin, vaati Elomaa.

– Arvoasuntojen junailu johtoportaalle mahdollisimman halvalla voi olla tällä hetkellä laillisesti hyväksyttyä palkitsemista, mutta pitääkö sen olla sitä enää jatkossa? Kun henkilöstöä irtisanotaan ja etuja leikataan, voiko johtoporras junailla itselleen mittavia etuisuuksia korvauksena omasta vaivannäöstään? Ei. Kun palkansaajan ja pienyrittäjän pussista pelastetaan yhteiskuntaa kestävyysvajeelta ja harmaalta taloudelta, pitää myös hyväosaisten kaverusten osallistua talkoisiin. Maan tavat eivät saa olla enää laillisesti sallittuja harmaassa taloudessa.