s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n neuvontapuhelimesta apua…

SAK:n neuvontapuhelimesta apua kesäduunareille

Kesäduunari-info 0800 179 279 touko-elokuussa arkisin klo 9-15 - www.sak.fi/kesaduunari

Kesäduunarit saavat apua ja neuvontaa jo viidettä kesää palvelevasta SAK:n Kesäduunari-infosta. Maksuton neuvontapalvelu aloitti päivystyksen toukokuun alussa numerossa 0800 179 279 ja jatkaa elokuun puoliväliin asti. Puhelinpalvelun lisäksi kesätyöntekijöitä palvellaan verkossa osoitteessa www.sak.fi/kesaduunari.

Kesäduunari-info on aikaisempina vuosina osoittanut, että palvelulle on tilausta.

&#;8211 Suomessa on valitettavasti edelleenkin työnantajia, jotka pompottavat kesäduunareita, maksavat sopimuksia alempaa palkkaa, eivät maksa lomakorvauksia ja lisiä tai teettävät ylipitkiä työvuoroja. Myös työsopimusten tekeminen näyttää hiertävän, SAK:n järjestösihteeri Anita Spring kuvailee.

Yleisimmät kesäduunarineuvontaan tulleet kysymykset koskevat palkkausta, työaikoja, ylityökorvauksia, koeaikaa, määräaikaisen työsuhteen sitovuutta sekä työsopimuksen ja työehtosopimuksen välisiä eroja.

Kesäduunari-infossa neuvotaan kaikkia, jotka tarvitsevat tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä tai SAK:laisella alalla työskentelemistä. Palveluun voi soittaa myös nimettömänä.

Kesäduunaripuhelin palvelee maanantaista perjantaihin klo 9–15. Neuvontaa annetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Neuvontapalvelun lisäksi SAK jakaa tietoa ammattiliiton jäsenyydestä festareilla kesäkuun alusta heinäkuun alkuun. SAK:n tämänvuotisen jäsenhankintakampanjan keulakuvana ovat Duudsonit, jotka voi lähettää osoitteessa www.turvapakki.fi pitämään kaverille puhuttelun ammattiliittoon liittymisen eduista.