s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Yritysten…

SAK:n Matti Huutola: Yritysten halu paikalliseen sopimiseen hiipunut

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan mukaan julkisuudessa on ollut liian pitkälle meneviä ja osin virheellisiä käsityksiä siitä, mitä paikallisella sopimisella tavoitellaan ja ketkä sitä haluavat tehdä. Hänen mukaansa näyttää siltä, että yritysten halu sopia paikallisesti on pikemminkin hiipunut kuin kasvanut.

– Käsitystäni ovat vahvistaneet kylävierailut yrityksissä. Myös SAK:n järjestötutkimukset osoittavat tämänsuuntaista kehitystä, Huutola totesi perjantaina Hyvinkäällä Suomen Elintarviketyöläisten Liiton SEL:n edustajakokouksessa.

Hänen mukaansa julkisuuden kautta on muodostunut kuva, että voimassaolevat sopimukset eivät mahdollista paikallisten sopimusten tekemistä. Huutolan mielestä kuva on pahasti virheellinen. Puolessa yrityksistä tehdään jo nyt paikallisia sopimuksia ja vielä useammassa käydään paikallisia neuvotteluja. Monien työnantajien näkemys paikallisesta sopimisesta tarkoittaa kuitenkin vain työehtosopimusten määräyksiä huonommista sopimuksista.

– SAK ja ay-liike eivät lähtökohtaisesti vastusta yritystasolla tehtäviä sopimuksia. Neuvotteluasetelman tulee kuitenkin olla sellainen, että on mahdollisuus sopia, mutta myös mahdollisuus olla sopimatta. Yritystason sopimuksissa pitäisikin ottaa nyt kokonaan toinen lähtökohta. Sopimusten tulisi tavoitella parempaa työpaikkaa, entistä parempaa tuottavuutta, laatua ja menestystä, Huutola linjasi.

Lähtökohtaisesti sopimusten tulee hänen mukaansa mahdollistaa entistä paremman ansiotason toteutuminen sekä työntekijän elämän kannalta parempia järjestelyjä esimerkiksi työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisessa.

Näistä syistä Huutola perää pelisääntöjä paikalliselle sopimiselle.

– Ensinnäkin tarvitaan yrityksiin asiansa osaavat luottamushenkilöt. Toiseksi tarvitaan molemmin puolin sopimusturvaa, joka takaa vähimmäisehdot eli niin sanotut perälaudat, joita huonommin ei sovita. Kaikkiaan tarvitaan aitoa tasavertaista yhteistoimintaa.

Huutola korostaa, ettei ay-liike voi eikä halua jättää ketään yksin sopimaan työnantajan kanssa.