s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Työttömiä…

SAK:n Matti Huutola: Työttömiä ei saa asettaa vastakkain

Lauri Ihalainen ja Matti Huutola SAK:n valtuustossa 21.11.2008

– Ansiosidonnainen työttömyysturva ei vie työhaluja, vaikka osa Sata-komitean politrukeista niin väittääkin. Suomessa kolme neljästä kassan päivärahaa saavasta työnhakijasta työllistyy uudelleen kolmen kuukauden kuluessa. Tanskassa keskimääräiset työttömyysjaksot ovat vielä merkittävästi lyhyempiä. Tämä osoittaa, että hyvä työttömyysturva lyhentää työttömyyden kestoa, koska tällöin työnhakija kykenee ilman taloudellisia huolia keskittymään uuden työpaikan etsimiseen, totesi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään SAK:n valtuuston syyskokouksessa Kiljavalla.

Huutolan mukaan Sata-komiteassa esitetään peruspäivärahaan ja työmarkkinatukeen parannusta, mutta samalla ollaan kuitenkin heikentämässä työttömyyskassoihin kuuluvien palkansaajien turvaa. Se tapahtuisi raunioittamalla ansiosidonnaisen työttömyysturvan rahoitus, kun valtio ainakin osittain vetäytyisi nykyisestä rahoitusvastuustaan.

– Komiteassa on pyrkimyksiä asettaa työttömyyskassan jäsenet ja työmarkkinatukea saavat pitkäaikaistyöttömät vastakkain. On halpahintaista politikointia laittaa köyhät jakamaan köyhyyttä keskenään. SAK on selkeästi ilmoittanut, että työmarkkinatuessa on korjaamistarpeita. Niitä ei kuitenkaan pidä rahoittaa työttömyyskassojen jäsenten turvaa heikentämällä. Työttömiä on kohdeltava tasavertaisesti, Huutola vaati.

Myöskään suomalaisen palkansaajan työsuhdeturva joukkoirtisanomisissa ei Huutolan mukaan ole kohdallaan.

– Suomen paikka kansainvälisessä vertailussa on vaatimaton. Sijoituksemme 26 maan joukossa on uusliberalistista USA:takin kehnompi ja vain piirun verran parempi kuin Slovakian. Meidän ei pidä tavoitella Uuden Seelannin jumbosijaa, vaan irtisanomissuojassa on kuljettava kohti muiden pohjoismaiden turvan tasoa, Huutola huomautti.

Matti Huutolan koko puhe löytyy oikeanpuoleisen palstan linkin kautta.