s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Työnantaj…

Uutinen

SAK:n Matti Huutola: Työnantajien väitteet palkansaajien joustamattomuudesta loukkaavia

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola 26.11.2004

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutolan mukaan työnantajien väitteet suomalaisen sopimusjärjestelmän jäykkyydestä ja palkansaajien joustamattomuudesta ovat loukkaavia.

– Suomalainen palkansaaja on joustanut – osa jopa itsensä hengiltä tai lähes työkyvyttömäksi. Tästä kertovat tilastot sairaslomien määrästä ja työkyvyttömyyden kehityksestä. Lisäksi pitkät työpäivät pirun pienellä palkalla ovat tosiasiassa suomalaista työelämän arkea. Työnantajien on turha puhua suomalaisten palkansaajien lyhyestä työajasta – tilastot osoittavat että suomalaisten kokonaistyöaika on yksi läntisen Euroopan pisimpiä, Huutola sanoi tänään SAK:n syysvaltuuston kokouksessa Kiljavalla.

Huutolan mukaan palkansaajat ovat olleet maltillisia ja kantaneet vastuuta yhteiskunnasta ja kilpailukyvystä, ensin laman voittamiseksi ja sitten työttömyyden nujertamiseksi.

– Tuloratkaisuilla on parannettu yritysten vakavaraisuutta tuntuvasti. Työllisyys ei kuitenkaan ole parantunut toivotulla tavalla, ja yksi syy sitähän on ollut elinkeinoelämän ja omistajien pyrkimys yritysten tulosten ja osinkojen kasvattamiseen työllisyyden kustannuksella. Joukkoirtisanomiset ovat olleet viime vuosina päivittäisiä uutisia, Huutola muistutti.

– Palkansaajien luottamus työnantajien ja elinkeinoelämän vastuullisuuteen on romahtanut. Tällä tulokierroksella onkin ollut pakko nostaa tavoitteeksi laadulliset uudistukset, jotka koskevat irtisanomissuojaa, tilaajavastuuta ja luottamushenkilöiden asemaa, Huutola painotti.

Huutolan mukaan nyt katsotaankin, onko elinkeinoelämällä ja työnantajajärjestöillä halua kantaa yhteiskuntavastuuta.

– Nyt tarvitaan turvaa työntekijöille, reiluja ja rehellisiä työelämän sääntöjä ja luottamushenkilöiden nykyistä parempia toimintaedellytyksiä, jotta myös yhteinen tavoite paremmasta työpaikasta toteutuisi. Luottamushenkilöiden asema korostuu erityisesti silloin kun keskustelemme paikallisen sopimisen kehittämisestä. Luottamushenkilöiden on paikallisessa sopimisessa voitava olla samalla viivalla työnantajan kanssa, Huutola korosti.

• Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle ja ajo-ohjeet Kiljavan opistolle. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.

Lisätietoja tupo-neuvotteluista osoitteessa www.sak.fi/tupo.