s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Työllisty…

SAK:n Matti Huutola: Työllistyminen nopeutuisi työttömyysturvaa parantamalla

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

Työttömyysturvan parantaminen nopeuttaisi SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan mukaan työllistymistä. Hän viittaa muun muassa Tanskan kokemuksiin, jossa työttömyysjaksot ovat teollisuusmaiden lyhyimmät. Tanskassa työttömäksi joutuneen työttömyyspäiväraha on 80 prosenttia ansioista.

– Työttömyyden aikaista taloudellista turvaa on pikaisesti parannettava myös Suomessa. Työttömyyspäivärahojen taso on meillä pohjoismaisittain surkea, ja työttömyyden alussa voi olla viikkoja korvauksetonta aikaa. Tavoitteena on oltava sellainen ansioturva, että työpaikan menettänyt voi täydellä teholla keskittyä uuden työn hakuun, Huutola painotti.

Huutola on eri mieltä Elinkeinoelämän Keskusliiton toimitusjohtajan Leif Fagernäsin kanssa työttömyysturvan tasosta. Fagernäs nosti pääsiäisviikolla esille työttömyysturvan tason porrastamisen.

Huutola vaatii, että päivärahojen parantamisen lisäksi luovuttaisiin myös lomakorvausten jaksotuksesta ja lyhennettäisiin alkukarenssia.

– Hyvä työttömyysturva ei ole työllistymisen este vaan pikemminkin apu nopeaan uudelleen työllistymiseen, Huutola korosti.

Huutola puhui Metalliliiton osasto viiden 120-vuotisjuhlassa Helsingissä lauantaina 29.3.2008.