s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Työllä on…

SAK:n Matti Huutola: Työllä on tultava toimeen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola muistutti vappupuheessaan, että Suomessa, joka on yksi maailman kilpailukykyisimmistä maista ja jossa on maailman rauhallisimmat ja vakaimmat työmarkkinat, osa ihmisistä ja perheistä voi entistä huonommin.

– Työssäkäyvillä ihmisillä on oltava kaikissa olosuhteissa oikeus sellaiseen palkkaan, jolla selviytyy jokapäiväisistä asuin- ja elinkuluista. Oikeus asuntoon, harrasteisiin ja vapaa-aikaan on oltava kaikilla palkansaajilla, ei vain hyvin toimeentulevalla kansanosalla. Hyvinvointi ja hyvinvointiyhteiskunnan saavutukset on ulotettava kaikille kansalaisille, Huutola vaati.

– Suomella – ja suomalaisella elinkeinoelämällä – on varaa taata työntekijöille ansiokehitys ja palkka, jolla saavutetaan kunnon elämänlaatu. Suomalaisella yhteiskunnalla on varaa taata sosiaaliturvan taso, joka mahdollistaa kaikissa olosuhteissa inhimillisen elämän ja toimeentulon. Tosiasiassa on vain kysymys siitä, miten kertynyt hyvinvointi jaetaan ja mitkä yhteiskunnalliset arvot voittavat ja ovat vallalla. Kyse on siitä jaetaanko varallisuutta kahmalokaupalla sijoittajille, omistajille ja yritysten johdolle optioina vain saavatko palkansaajat tästä oikeutetun osuuden.

Huutolan mukaan Suomen taloudellinen kehitys on ollut mahdollista, koska palkansaajat ovat tunteneet vastuuta koko maasta ja kaikista kansalaisista. Ay-liike on maltillisin ja rakentavin sopimuksin taannut vakaat työmarkkinat.

Huutola ei yhdykään työnantajien väitteeseen työelämän joustamattomuudesta. Hänen mukaansa työelämän on kuitenkin jatkossa joustettava entistä enemmän työntekijän ja hänen perheensä tarpeiden perusteella. Muutokset on tehtävä harkiten ja turvallisesti unohtamatta ihmistä ja palkansaajaa.

Kokonaisveroasteen alentamisen tie kuljettu loppuun

– Verotus on muutakin kuin euroja ja prosentteja. Verot ovat arvoja, solidaarisuutta ja hyvinvointia. Tehdyt veroratkaisut ovat olleet usein tuloratkaisujen yhteyteen sovittuja palkkaverotusratkaisuja. Sen lisäksi verolinjauksia on tehty muun muassa hallitusyhteistyön saavuttamiseksi – sellainen oli esimerkiksi tänä vuonna tehty varallisuusveron poisto, Huutola muistutti.

– Kokonaisveroastetta ei pidä alentaa. Sen sijaan verotuksen rakennetta on muutettava. Työllisyyden kannalta työn verotuksen keventäminen olisi yhä suositeltavaa ja erityisesti pienipalkkaiseen työhön kohdistuvaa verotusta on myös jatkossa syytä keventää. Pienimpiä tuloja ei pitäisi verottaa lainkaan. Pienipalkkaisten ja pienituloisten verotusta voitaisiin keventää tai jopa poistaa ottamalla pääomatulot progressiivisen verotuksen piiriin, Huutola sanoi.

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola
Vaasa 1.5.2006 klo 12.00
Referaatti vappupuheesta

SAK:n vappupuheita 2006