s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Tupojen h…

SAK:n Matti Huutola: Tupojen hautaaminen ennenaikaista

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

– EK:n työmarkkinajohtaja Seppo Riskin arvio tulopoliittisten ratkaisujen hautaamisesta on ennenaikainen. Tupohaudan ylle ei kannattaisi vielä viskata multakerrosta. Työnantajien ei pitäisi myöskään ihmetellä tehtyjen palkkaratkaisujen kalleutta. Kun työnantajat keväällä kaatoivat tulopoliittisen ratkaisun, oli kaikille selvää, että pääpaino liittokierroksella on varsin puhtaassa palkkaratkaisussa, sanoi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään Tampereella.

Huutolan mukaan tämän vuoden työehtosopimuskierroksella laadulliset uudistukset ovatkin jääneet selvästi taka-alalle ja siksi sopimusten sisällössä korostuvat palkat. Tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun pyrkiminen tulee kuitenkin olla ammattiyhdistysliikkeelle myös jatkossa ensisijaista.

– Tulopoliittiset kokonaisratkaisut eivät ole este esimeriksi paikallisen sopimisen kehittämiselle niin, että otetaan huomioon sekä työntekijöiden että työnantajien tarpeet. Siksi ihmettelenkin Riskin arvioita siitä, että tupot löisivät kapuloita rattaisiin sopimuspolitiikan kehittämisessä, Huutola totesi.

Ammattiyhdistysliikkeelle tulopoliittinen ratkaisu ei Huutolan mukaan ole silti itsetarkoitus, vaan hyvä väline tehdä sopimuspolitiikkaa. Ay-liike varautuu luonnollisesti kaikin mahdollisiin tavoin sopimaan työehtosopimuksista. Myös liittokierroksen aikana ammattiyhdistysliike sovittaa yhteen ja koordinoi joitakin asioita, kuten sopimusten kestoa ja luonnollisesti palkkaratkaisujen sisältöä ja tasoa.

– Selvää on, että myös liittokohtaisten ratkaisujen yhteydessä arvioidaan ns. yleisen linjan toteutumista. Eihän yksikään liitto halua tehdä merkittävästi huonompaa sopimusta kuin kierroksen päänavaajat, Huutola huomautti.

– Jos sopimusten tekoa siirretään jatkossa enemmän yritystasolle, ottavat työntekijät siellä entistä aktiivisemman roolin. Myös työntekijöillä on näkemyksiä yrityksen kehitystyöhön ja myös he pyrkivät tuottavuuden kasvattamiseen. Pidän selvänä, että työntekijät vaativat jatkossa entistä selvemmin osuuttansa yrityksen menestymisestä yritystason paikallisissa neuvotteluissa, Huutola painotti.