s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Taloutta …

SAK:n Matti Huutola: Taloutta ei tasapainoteta ikääntyneellä työvoimalla

Matti Huutola

– Työnantajat ja poliittiset päättäjät ovat kiinnittäneet erityistä huomioita ikääntyvien työssäkäyntiin ja eläkkeelle siirtymisen ajankohtaan. Työurien jatkamisen nimissä ollaan valmiita rajuihin toimiin, kuten leikkaamaan ikääntyvien sosiaaliturvaa ja eläkkeitä sekä nostamaan eläkeikää. Tätä perustellaan valtiontalouden tasapainottamistarpeella. Samanaikaisesti kuitenkin nuoret jäävät ilman opiskelu- ja työpaikkaa. Vaikutta hölmöläisten touhulta, sanoi SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Huutola tänään ammattiliitto PAMin nuorten talvipäivillä Tahkolla.

Huutolan mukaan huomio tulisi kiinnittää työikäisen väestön työssäkäyntiasteeseen ja työntekomahdollisuuksiin. Haasteellinen tavoite 75 prosentin työssäkäyntiasteesta toteutuu vain, jos tarjolla on työtä. Huutola patistaakin hallitusta keskittymään työttömyydestä aiheutuvien ongelmien hoitamiseen ja työttömyyden vähentämiseen.

Nuorille mahdollisuus

– Työssäkäyntiasteen kohottamisessa on kysymys myös nuorten mahdollisuudesta opiskella ja sijoittua työelämään. Työurien pidentämisen kannalta onkin tuloksekkaampaa ehkäistä opintojen keskeyttämisiä, lisätä työelämävalmiuksia ja parantaa opiskelijahuoltoa, Huutola sanoi.

Huutola viittaa opiskelijajärjestöjen keskiviikkoiseen esitykseen, jolla työuria voisi pidentää peräti 2,8 vuotta. Hän pitää tulevaisuuden kannalta ratkaisevana sitä, että työelämää tarkastellaan kokonaisuudessaan ja otetaan opiskelijoiden esitykset vakavasti.

– Takaamalla nuorille opiskelupaikka ja kannustamalla eri asteiden oppilaitoksia ja työelämää tekemään yhteistyötä entistä enemmän saadaan merkittäviä tuloksia aikaiseksi, toteaa Huutola.