Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Panostuks…

Uutinen

SAK:n Matti Huutola: Panostuksia ammatilliseen koulutukseen lisättävä

Matti Huutola

– Ammattilaisia, oman alan vahvoja osaajia tarvitaan Suomessa myös tulevaisuudessa. Yksi keskeinen menestystekijä on panostaa korkeakoulutuksen ohella voimakkaasti myös ammatilliseen koulutukseen. Lähivuosina erityistä huomiota onkin kiinnitettävä vähän koulutusta saaneiden oppimismahdollisuuksien parantamiseen, sanoi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään Ammattiosaajan vuosi 2005 -päättäjäseminaarissa Helsingissä.

Huutolan mukaan vaatimukset työelämässä kasvavat monelta suunnalta – yhä useammassa työssä tehtäväkuvat laajenevat ja monitaitoisuuden merkitys kasvaa.

– Tuoreen selvityksen mukaan EK:n jäsenyrityksissä järjestettiin vuoden aikana henkilöstökoulutusta 2,6 päivää henkilöä kohden. Samaan aikaan SAK:n jäsenkyselyn ennakkotieto kertoo, että SAK:laisista työntekijöistä 72 prosenttia ei ollut osallistunut päivääkään vuoden aikana työnantajan kustantamaan ammatilliseen koulutukseen. Viidessä vuodessa osallistumattomien määrä on vain kasvanut. Tulos on hälyttävä ja kertoo osaltaan yritysten välisen kilpailun kiristymisestä sekä siitä, että työnantaja valitsee entistä tarkemmin koulutettavat avainhenkilöt, Huutola totesi.

Huutolan mukaan on selvää, että panostuksia omaehtoisen koulutukseen tarvitaan lisää. SAK onkin esittänyt vuoden jatkoaikaa Noste-ohjelmalle. Myös työmarkkinajärjestöt voisivat aiempaa tarmokkaammin etsiä keinoja, miten koko työyhteisön osaamista voidaan parantaa ja sitä kautta lisätä työn tuottavuutta ja yrityksen kilpailukykyä.

Toinen huolenaihe ovat Huutolan mukaan ammatillisen oppilaitosten toimintaedellytykset ja koulutuksen laatu. Oppi-laitoksissa on mm. lähiopetuksen määrä vähentynyt ja opiskelijoilta edellytetään itsenäistä opiskelua yhä enemmän. Sama viesti välittyy myös työpaikoilta, joissa opettajien tukea ja ohjausta kaivataan huomattavasti nykyistä enemmän.

– Noin 25 prosenttia opiskelijoista saa lähiopetusta alle 25 tuntia viikossa. Samaan aikaan myös aivan liian moni nuori keskeyttää ammatillisen koulutuksen. Esitänkin, että valtiovalta ja koulutuksen järjestäjät etsivät yhdessä uusia keinoja, joilla opiskelijoille voidaan tarjota riittävästi lähiopetusta sekä tukea vaikeuksissa, keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille. Tarvittaessa on myös osoitettava lisää voimavaroja ammatilliseen koulutukseen näitä tarkoituksia varten, Huutola painotti.

Työssäoppiminen SAK:n jäsenliittojen työehtosopimuksissa (pdf)
– Kooste SAK:n jäsenliitoille tehdystä työssäoppimista koskevasta kyselystä. Saana Siekkinen, SAK 2005

Lisätietoja

Matti Huutola, SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja, puh. 050 2781