s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Myös yksi…

SAK:n Matti Huutola: Myös yksityiselle palvelusektorille oma palkkaohjelma

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan mukaan myös yksityiselle palvelusektorille on saatava erillinen palkkaohjelma alan palkkatason nostamiseksi. Varsinaisen palkkaratkaisun pitää hänen mukaansa palvelualalla noudattaa niin sanottua yleistä linjaa.

Huutola puhui sunnuntaina Vaasassa SAK:n alueellisessa 100-vuotisjuhlatilaisuudessa.

– Liittokohtaisella sopimuskierroksella on aikaansaatu neuvotellen sopimukset, joilla voidaan hyvin kehittää Suomea ja työelämää. Metalliteollisuuden, kemianteollisuuden ja nyt julkisen sektorin saavuttamat neuvottelutulokset osoittavat järjestelmän toimivuuden.

– Pääpaino sopimuksissa on ollut palkkaratkaisuissa. Tehtyjen sopimusten ja neuvottelutulosten perusteella niin sanotuksi yleiseksi linjaksi on muodostunut noin yhdeksän prosentin korotus. Sen lisäksi sopimuksiin on sisällytetty kertapotti, jota voidaan nimittää suhdannerahaksi tai korvaukseksi siitä, että talouskehitys on ollut parempi kuin mitä edellisen tulopoliittisen kokonaisratkaisun yhteydessä osattiin arvioida.

– Liittokierroksella on vielä useita auki olevia sopimuksia. Yksityinen palvelusektori on kasvava suuri palkansaajaryhmä, jonka neuvottelutilanne on &#;8211 voisiko sanoa – kriittisessä tilassa. Viime aikoina on aivan oikeutetusti puhuttu matalapalkka-aloista ja sen syistä. On hyvä, että tätä keskustelua käydään. Siis että vastaako palkka työn vaativuutta ja rasittavuutta.

– Yksityiseltä palvelusektorilta löytyy todella pienipalkkaisia työntekijöitä, joiden palkka on kaukana siitä, mitä on työn vaativuus ja raskaus edellyttäisivät. SAK:n jäsenkentän pienipalkkaisimmat työskentelevät juuri yksityisellä palvelusektorilla.

– On mahdoton ajatus, että yksityisen palvelusektorin työntekijöiden ratkaisu on jotakin muuta kuin nyt muodostunut yleinen linja. Kuntatyöntekijöiden palkkojen jälkeenjääneisyyden poistamiseksi on sovittu ohjelma, jolla pyritään korjaamaan ongelmaa. Yksityinen palvelusektori, jossa tehdään todella pienellä palkalla vaativaa raskasta työtä, tarvitsee myös palkkaratkaisun ohelle ohjelman, jolla jälkeenjääneisyyttä korjataan.

– Viime viikolla siivoojat halusivat vauhdittaa neuvotteluja ja kertoa suoraan viestinsä neuvottelijoille järjestämällä työnseisauksia. Uskon, että vauhditustoimilla on kansalaisten vahva tuki takanaan. Haluankin nyt vedota työnantajiin ja työnantajajärjestöihin. On syytä tunnustaa tällä sopimuskierroksella olemassa olevat tosiasiat. Yleinen linja on syntynyt, maksakaa sitten päälle mitä lystäätte, Huutola sanoi Vaasassa.